Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Take-back eller markedsplads? Gestuz giver sit bud på gensalgsplatform

Med platformen Pre.Loved er Gestuz senest tilkomne i en række af virksomheder, der tager gensalget af tidligere designs in-house.
Med platformen Pre.Loved er Gestuz senest tilkomne i en række af virksomheder, der tager gensalget af tidligere designs in-house.

Gensalgsmarkedet for brands, der tager egne styles tilbage fra sine kunder for at sælge dem videre, har været voksende i nogle år. Og det samme er antallet af udbydere af gensalgsplatforme for B2B. Det gælder blandt andre Create2stay, som blev lanceret i 2020 og siden har indgået samarbejde med brands som Coster Copenhagen, Crās og Modstrøm og Soulland.

Nu melder DK Company-brandet Gestuz sig ind i udviklingen med deres egen gensalgsløsning. Med platformen Pre.Loved vil brandet tappe ind i tendensen, men adskiller sig alligevel fra visse andre take-back-systemer, vi har set de seneste år. For i stedet for at tage imod kundens brugte tøj for selv at sælge det videre, fungerer Gestuz’ udspil nærmere som et slags markedsplads. Det betyder, at selve køb og salg foregår mellem forbrugerne direkte – ligesom vi kender det fra platforme som Trendsales og Vestiarie Collective.

“Vi har længe arbejdet på, hvordan vi forlænger levetiden af vores kollektioner ud over vores fokus på materialer og produktion. Det har været enormt interessant at bygge videre på, hvordan vi griber forbrugeren på den anden side af købsknappen. Vi er i en branche, hvor vi uundgåeligt opfordrer til, at forbrugeren køber nye styles fra sæson til sæson – det betyder, at der hænger et enormt potentiale gemt i skabene. Potentiale for tøj, der kan komme videre og blive elsket af en anden,” siger kreativ direktør Sanne Sehested om initiativet i en pressemeddelelse.

Fokus på brugervenlighed – og to muligheder

Gestuz’ nye platform er også skabt i samarbejde med en tredjepart, i dette tilfælde Continued, der har stået for udviklingen af sitet. Et site, der ligesom hos flere andre brands bliver integreret i den eksisterende webshop. Derudover er der blevet lagt vægt på, at det skal være nemt at sælge sine brugte styles, fordi alt info og billeder hentes fra brandets egen database – og altså ikke skal indhentes af sælger selv, ligesom det er tilfældet på førnævnte secondhand-platforme. Modsat disse er det dog her ikke kunden selv, der bestemmer prisen. Den bliver udregnet automatisk af Continueds algoritme ved hjælp af data om den specifikke style; produkttype, materiale, originalpris, efterspørgsel, sjældenhed, sæson med mere.

Når en kunde har solgt en brugt style, giver Gestuz, ligesom de fleste andre gensalgsplatforme, som er blevet lanceret de seneste år, deres kunder mulighed for at formatere salget til en voucher til deres webshop. En mulighed, som dog også i stigende grad møder kritik for sin potentielt negative indvirkning på merforbrug af (nyt) tøj – i et ellers positivt forsøg på at fremme cirkulationen af (brugt) tøj. Men her giver Gestuz også en alternativ mulighed. Når en kunde har solgt et stykke tøj, tilbyder brandet også at udbetale beløbet i stedet for at give rabat på noget nyt – med undtagelse af den kommission på 30 procent, som de tager for servicen.

Gestuz PRE.LOVED lanceres i dag, den 13. september 2022, og kan tilgås via brandets egen webshop. Projektet starter i Danmark, men forventes senere at blive udvidet til resten af Skandinavien.

 

LÆS OGSÅ:

Vil du vide mere om gensalgsmulighederne i modebranchen?