Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Dear Denier står bag Nordens mest ansvarligt producerede strømpebukser

Dear Denier kan nu med sikkerhed kalde sig den mest ansvarlige strømpebukseproducent. De er nemlig blevet B Corp-certificerede med Nordens højeste score.
Dear Denier kan nu med sikkerhed kalde sig den mest ansvarlige strømpebukseproducent. De er nemlig blevet B Corp-certificerede med Nordens højeste score.

Dear Denier har efterhånden cementeret sin plads som innovativt og ansvarligt strømpebuksebrand, og fra i dag skal vi ikke længere bare tage deres ord for gode varer. Brandet, der blev stiftet i 2012,  er nemlig blevet B Corp-certificeret – den mest krævende, internationale certificering, der kan fås. For at få B Corp-certificeringen skal en virksomhed svare på mellem 200 og 300 spørgsmål, hvor de skal kunne dokumentere alle områder af virksomheden lige fra medarbejdernes pensionsordning over arbejdsforhold i produktionen til affaldssortering og brugen af rengøringsmidler på kontoret.

Og her har Dear Denier opnået en score på 123,4 point, hvilket bringer dem et godt stykke over de 80 point, det kræves for at blive certificeret. Derudover har pointscoren sikret dem en plads som den højest rangerende virksomhed i Norden over virksomheder som Organic Basics, Mini A Ture og Underprotection. B Corp-certificeringen ser ikke bare på virksomhedens klimaaftryk, men medregner alle aspekter af en virksomheds ansvarlighed – sociale såvel som miljømæssige. På Dear Deniers hjemmeside understreges det desuden at certificeringen er en vigtig milepæl for dem, men at arbejdet mod at være en så bæredygtig virksomhed som muligt ikke stopper her.

“Det betyder rigtig meget nu og her at få certificeringen. Det blåstempler vores proces indtil videre, men det er lige så meget med til at motivere os til at gøre det endnu bedre. Vi ser det ikke som det endelige mål, men mere som et udgangspunkt. Her står vi nu, hvordan kan vi så blive endnu bedre?” fortæller Frederik Drost Lewinsky, direktør hos Dear Denier og nu også uddannet B Leader, hvilket betyder, at han er i stand til at guide – også andre – virksomheder gennem den omfattende certificeringsproces.

Alle handlinger skal pege mod samme mål

Dear Denier har for nyligt tilføjet en ny kategori til produktporteføljen med deres Dear Denier Activewear. Her er der tale om træningstøj, der er produceret med samme 3D-strikteknikker og genanvendte materialer, som virksomheden også bruger til produktion af strømpebukser. Hos Dear Denier er det altoverskyggende mål nemlig at skabe en teknologi, som gør det muligt at genanvende materialerne fra brugt tøj.

“I 2020 lancerede vi vores genanvendelsesinitiativ, hvor vi løbende modtager kasserede nylonstrømper og -strømpebukser fra retail-partnere og privatkunder. Vores nye kollektion af træningstøj kan også indgå i samme take-back system. Alle produkterne er nemlig lavet af de helt samme materialer som vores strømpebukser – genanvendt nylon og genanvendt elastan, siger Katrine Drost Lewinsky, stifter af Dear Denier, i en pressemeddelelse.

Kampagnebillede, Dear Denier Activewear.

For at kunne genanvende det indsamlede tøj bedst muligt samarbejder Dear Denier lige nu med flere forskere om at udvikle en ny teknologi, som kan løse udfordringen. Produktionen af nylonstrømpebukser er energikrævende, og når et enkelt par smides ud, udledes der omkring 0,8 kg CO2 ved forbrændingen. Derfor er der meget at vinde, hvis der kan findes en løsning, som kan genanvende strømpebukserne, efter de har udtjent deres værnepligt.

Det er arbejdet med udviklingen af genanvendelsesteknologien, som især har bidraget til den høje score i certificeringen. B Corp handler om at gøre noget godt for verden fremfor at gøre noget godt i verden, og hvis Dear Denier knækker koden til genanvendelsesteknologien, vil det kunne gøre en stor forskel i hele modebranchen og ikke kun for dem selv.

“Vi prøver at gøre en forskel – ikke bare for os selv, men for en hel branche. Hvis en lille spiller som os kan gøre det her, kan de større også. Vi prøver at pushe en forandring i hele modebranchen. Det er svært, for vi prøver at opfinde nye løsninger. Men hvis vi finder en løsning, vil vi være til nytte for hele branchen. Målet er at komme væk fra brugen af jomfrumaterialer,” fortæller Frederik Drost Lewinsky.

For at beholde B Corp-certificeringen forpligter Dear Denier sig til kontinuerligt at arbejde med ansvarlighed, og de skal genansøge om certificeringen hvert tredje år, hvor hele virksomheden igen vil blive tjekket fra ende til anden.

“B Corp-certificeringen er mere end blot en reaktionær certificering. Den rækker også fremad og har funktion af et decideret ledelsesredskab, når virksomhedens indsatser skal prioriteres og budgetteres fremadrettet. B Corp-certificeringen er i vores optik en af de vigtigste og sværeste certificeringer at få – hele virksomheden og samtlige aktiviteter bliver kortlagt, og effekter skal dokumenteres og verificeres ned i mindste detalje. Det er en 360-graders certificering, og ikke blot en produkt-, materiale- eller proces-certificering. Det betyder også, at det er en omfattende proces at blive certificeret. Vi begyndte vores arbejde med certificeringen for næsten et år siden, og det har krævet tid og ressourcer. Styrken ligger især i, at virksomhedens B Impact Assessment ikke blot kortlægger virksomhedens score nu og her, men også virksomhedens forbedringspotentialer. Det giver værdi,” afslutter Frederik Drost Lewinsky.