Det synes næsten umuligt, at det amerikanske valg kan fylde mere i medierne og vores fælles bevidsthed, end det har gjort det seneste år. Men denne uge fik det alligevel et pænt nøk op, da USAs nye præsident, Joe Biden, i onsdags officielt indtrådte i sin nye rolle. En dag, som mange formentlig har set frem til, siden han i november løb med sejren over Donald Trump. At rampelyset så endte med at blive ‘stjålet’ (læs: velfortjent lånt) af den unge digter Amanda Gorman, havde de færreste nok forudset. Ikke desto mindre har internettet ikke stået stille siden, hvor uddrag fra hendes tankevækkende recitering af digtet ‘The Hill We Climb’ suppleret med det iøjnefaldende Prada-outfit af en solgul frakke og et blodrødt hårbånd synes at have overtaget de fleste flader. Men Joe Biden selv gjorde også en velkommen indsats for at få trukket overskrifter verden over – der gik nemlig ikke meget mere end et par timer, fra han og den nye førstedame, Jill Biden, var trådt over dørtærsklen til Det Hvide Hus, før arbejdshandskerne kom på. Og gudskelov for det, for det betyder blandt andet, at vi allerede i dag kan byde USA velkommen tilbage i vigtige globale fællesskaber og aftaler, heriblandt WHO og Paris-aftalen. Pyyh.

Og vi bliver da også i det bæredygtige hjørne med denne uges korte nyheder:

Den næste generation af denim

H&M har i denne uge afsløret et nyt samarbejde med det amerikanske denimbrand Lee. Et samarbejde, der – i tråd med H&Ms fortsatte CSR-strategi – skal “skubbe til den næste generation af bæredygtig denim,” som de to brands selv formulerer det. Det har medført en kollektion af denimprodukter, hvor H&M blandt andet har skabt sine første jeans i 100 procent genanvendt bomuld, der består af henholdsvis 80 procent postindustrielt affald og 20 procent forbrugeraffald. Derudover har de to parter eksperimenteret med alt fra vandbesparende indfarvning og denimvaske med lav miljøpåvirkning til veganske patches af kork. For første gang vil H&M desuden dele livscyklusanalyser online, så alle kan få adgang til produkternes vand-, CO2- og energipåvirkning fra råmaterialer til slutbrug.

“Vi elskede at arbejde med Lee for at skubbe grænserne for forandring. En forandring med fokus på at skabe mere bæredygtige og cirkulære denimprodukter. Vi kiggede på hver enkelt detalje og udfordrede hinanden på en positiv måde,” fortæller designer Jon Loman fra H&M i en pressemeddelelse og suppleres af Chris Waldeck, EVP Global Brand President i Lee:

“Vores brand blev grundlagt med fokus på innovation for over 130 år siden, og i dag er vi glade for, sammen med H&M, at bringe denim tættere på en bæredygtig fremtid.”

Lee x H&M består af produkter til kvinder, mænd og børn og lanceres på online via H&M den 28. januar 2021.

H&M x LEE.

Nye lejeaftaler

At leje i stedet for at eje tøjet i vores garderobe er, ifølge flere eksperter, vejen til et mere cirkulært tøjforbrug. I dag er det muligt at leje tøj hos brands som Ganni og By Malene Birger samt hos flere lokale butikstiltag, men nu tager en ny, dansk lejeplatform også udfordringen op og vil sætte flere brands i spil. Under det kække navn Rentista tilbyder platformen styles fra brands som APOF, 2ND DAY og Stine Goya, som man som abonnent kan låne tre stykker af ad gangen i så langt et tidsrum, man ønsker. (CC)

Rent undertøj

Det danske undertøjsmærke Underprotection, der sidste år kunne fejre ti års-jubilæum, sluttede det forgangne år af med en B Corp Certificering. Det betyder, at brandet tilslutter sig endnu højere standarder både socialt, miljømæssigt og i forhold til gennemsigtighed i alt, hvad de foretager sig, og samtidig vil bidrage aktivt til at løfte FNs 17 verdensmål.

“Vores rejse med Underprotection startede for næsten 11 år siden, hvor ord som bæredygtighed, økologisk bambus og rimelige arbejdsvilkår fik folk til at le. Den 22. december 2020 fik vi så den største anderkendelse, man kan få; vi blev en Certificeret B Corporation™. Vi er nu en del af en global bevægelse af virksomheder, der alle arbejder for det samme mål; at skabe succes og en positiv forandring i verden gennem deres virksomhed. En bevægelse, der er enige om, at det bedste valg ofte er det modsatte af det konventionelle,” skriver Stephan Rosenkilde, CEO Underprotection, i en pressemeddelelse.

Underprotection.