Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Bestseller sammenligner klima med corona: “Vi kan ikke løbe fra problemet"

I går udkom Bestseller med sin bæredygtighedsrapport for året 2020. Et år præget af pandemi og massiv disruption i hele værdikæden, men stadig med fokus på bæredygtighedsfronten.
I går udkom Bestseller med sin bæredygtighedsrapport for året 2020. Et år præget af pandemi og massiv disruption i hele værdikæden, men stadig med fokus på bæredygtighedsfronten.

Selvom at man også godt kan længes efter en helt almindelig hverdag, er det ikke normalen før corona, der trækker, men derimod et sporskifte mod grønnere fremtid – hvilket eksempelvis også er kerneprincippet i regeringens aftale om en grøn genstart. Og læser man Bestsellers bæredygtighedsrapport for 2020, tyder meget på, at man også i Brande har brugt Covid-19, som motor til at rykke produktionen lidt hurtigere i en mere ansvarlig retning. 

“Der er en række ligheder mellem pandemien og den vidtrækkende planetariske krise. Vi kan ikke bygge mure, der er stærke eller høje nok til simpelthen at undgå de globale udfordringer, vi står overfor – eller snart kommer til at stå overfor,” udtaler Bestsellers administrerende direktør og ejer Anders Holch Povlsen i forbindelse med udgivelsen af rapporten.

“Vores handlinger skal baseres på vores planets målbare behov, hvorfor vi er glade for, at vores klimamålsætninger er blevet godkendt af Science Based Targets initiativet i begyndelsen af 2021,” siger han.

Corona-tiden har dog ikke været uden problemer for Bestseller, hvor krisen også har sat sine dybe spor – ikke mindst i brandets globale forsyningskæde, der er påvirket af færre ordrer grundet de lange perioder med lukkede butikker.

“Mens vi hurtigt har tilpasset os markedet, hvilket har gjort os i stand til fortsat at afgive ordrer og hjælpe med at holde hjulene i gang hos mange af vores leverandører, må vi acceptere, at konsekvenserne af den globale pandemi vil være langvarige,” siger Anders Holch Povlsen, der også netop har stået på mål i sagen om Bestsellers mulige militærforbindelser i Myanmar.

Opretter grønt laboratorium

Bestseller viser fortsat, at virksomheden satser på at investere i innovation inden for bæredygtighed. Det er lanceringen af Fashion FWD Lab i 2020 et eksempel på. Som en del af tøjgigantens bæredygtighedsstrategi Fashion FWD skal laboratoriet være med til at understøtte innovatorer og iværksættere, så de kan skræddersy deres koncepter til skalerbar brug i modebranchen. Ifølge den administrerende direktør spiller innovation en nøglerolle i arbejdet mod en grønnere fremtid: 

“Vi skal fastholde et åbent sind og forblive innovative, i forhold til hvordan vi tænker på vores fremtidige forretning, gennem samarbejder på tværs af branchen og værdikæden for at identificere og udvikle mere bæredygtige løsninger.” 

Om den stategi bliver den helt store redning må fremtiden dog vise.

“Den samlede indflydelse kommer til at afhænge af, at vi finder den rette balance mellem kortsigtede gevinster og langsigtet fokus,” fortsætter han.

Bestsellers grønne nøgletal

Eftersom kun fem procent af Bestsellers samlede udledning kommer fra Bestseller selv, bliver koncernen nødt til at arbejde målrettet med at reducere udledningen hos sine leverandører. Det vil sige selve tøjproduktionen. Men hvordan gør man tøj, der skal produceres både hurtigt og billigt mere bæredygtigt?

Bæredygtighedsrapporten peger på flere fokusområder: vandforbrug, tøj af bedre kvalitet, transparens gennem værdikæden og innovation af nye materialer. I 2020 har Bestseller fortsat arbejdet med at mindske sit vandforbrug og udvikle et mere cirkulært tøjsystem, der genanvender rester og brugte materialer. Bestseller har i 2020 kortlagt 7000 kemikalier i sin produktion, hvoraf 74 procent “møder krav til industrien”. Det er en fremgang i forhold til året før, hvor tallet lå på 67 procent.

Et andet fokus, som koncernen fremhæver, er brugen af mere bæredygtige materialer. 23 procent af Bestsellers bomuld var i 2020 økologisk, hvilket kan være godt for miljø, men ikke nødvendigvis klima grundet det stadigt store vandforbrug. Sammen med den socialøkonomiske virksomhed Cyclo har Bestseller skabt et lukket system, hvor Cyclo bruger stofrester fra en af Bestsellers fabrikker i Bangladesh til produktion af nyt garn. Derudover har Bestseller i 2020 øget brugen af “mere bæredygtig cellulose” fra 11 til 34 procent. Genanvendt polyester udgør ti procent af hele virksomhedens forbrug af det syntetiske plastmateriale.

Fælles for mange af initiativerne er, at de stadig foregår i lille skala, eksempelvis for kun et enkelt af koncernens brands. Men forhåbentlig kommer Bestsellers Fashion FWD Lab til at stå udviklingen af storskalaløsninger for fremtiden.

Bestsellers fulde bæredygtighedsrapport for 2020 kan læses her.