Sjældent er Churchill-citatet om, at man aldrig må lade en god krise gå til spilde, blevet brugt så ofte som nu. Men sjældent har det også været så relevant at bruge krisen på at omstille sig – eller genstarte, hvis man skal bruge regeringens term.

For netop at vi skal bruge denne tid på at optimere produktion og eksport på en ny og mere bæredygtig måde, synes at være mantraet for regeringens genstartspakke og den del, der har ansvar for mode og tekstil. Her har en taskforce af brancherepræsentanter, herunder blandt andre Dorte Rye Olsen, Bestseller, Thomas Klausen, DM&T, Nikolai Klausen, WEAR, Betina Simonsen, Lifestyle & Design Custer og Nicolaj Reffstrup, Ganni,
etableret et program for, hvordan branchen kommer godt i gang igen – og til at hjælpe ’danske brands med at stå stærkere både hjemme og på eksportmarkederne og leve op til de mange nuværende og fremtidige bæredygtighedskrav,’ som de skriver i en pressemeddelelse.

Projektet har fået titlen ’Fremtidens Tekstilkrav’, og det er taskforcens anbefaling, at programmet baseres på Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedskrav, der er udarbejdet som et værktøj, der kan tilgås af alle fra branchen – og et som blandt andet modemessen CIFF allerede har tilsluttet sig.

“Der er behov for at sætte yderligere skub i den bæredygtige omstilling af branchen, og det kræver i høj grad koordinerede indsatser. Dette værktøj og ‘Fremtidens Tekstilkrav’ vil være en vigtig løftestang, fordi det giver et 360 graders tjek af dokumentationen OG en robust handlingsplan, der viser vejen mod en mere bæredygtig forretning. Det vil styrke den enkelte virksomhed og den danske mode- og tekstilbranche som helhed, lyder det fra adm. direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil Thomas Klausen.

Hvordan får man del i midlerne?

Hjælpen til den grønne genstart – og altså til at leve op til modeugens bæredygtighedskrav og ’Fremtidens tekstilkrav’ – udmøntes i en voucher på op til 160.000 kroner til eksperthjælp. Denne kan bruges til dels at få overblik over, men også til implementeringen af den påkrævede dokumentation og strategi. Med de otte millioner kroner, der er afsat til eksporttrængte danske mode- og tekstilvirksomheder i 2021, er der altså mulighed for at cirka 50 danske virksomheder kan få hjælp til deres næste skridt efter Covid-19.

“Vi er nået ind i en ny fase af modebranchens grønne omstilling. En fase hvor grønne gloser og buzzwords om bæredygtighed ikke længere kan stå alene. Kunder og myndigheder kræver i stigende grad dokumentation for alle de bæredygtige påstande, og derfor vil de brands, der har styr på det, få en global konkurrencefordel, siger direktør i Lifestyle & Design Cluster, Betina Simonsen, der står i spidsen for administration af puljen og udvælgelsen af ansøgerne ud fra et pointsystem.

Der er ansøgningsfrist om at komme med på første runde den 16. juni 2021, men allerede den 7. juni klokken 10-10.45 er de informationsmøde om indsatsen.

Du kan læse mere om initiativet og taskforcen her