Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CORONA

Hvad sker der i modebranchen, når Danmark lukker ned?

Nedlukningen af Danmark er en realitet og rammer alle – både på arbejdspladser og privat. Vi har talt med repræsentanter fra blandt andre Ganni, mfpen og Ecco om krisehåndtering og konsekvenser.
Nedlukningen af Danmark er en realitet og rammer alle – både på arbejdspladser og privat. Vi har talt med repræsentanter fra blandt andre Ganni, mfpen og Ecco om krisehåndtering og konsekvenser.

Når vi vågner i dag, er det sandsynligvis med flere spørgsmål end svar og en indbakke proppet med forbehold, aflysninger og ændringer. For nu er Danmark officielt lukket ned efter et dekret fra statsminister Mette Frederiksen, og dermed er arbejdspladser, uddannelser, daginstitutioner med videre også helt eller delvist lukket ned. Hermed er det endegyldigt ikke længere et spørgsmål om, om og hvordan vi bliver ramt, men om hvor hårdt og hvor længe? Som administrerende direktør i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen sagde fra Christiansborg her til aften, så er dansk erhvervsliv allerede ”kolossalt mærket.”

Vi kan af gode grunde ikke komme med endelige udsagn om, hvad der præcis kommer til at ske i modebranchen, men scenarierne bliver mere og mere tydelige, alt imens ordrer annulleres, produktioner og betalinger er forsinkede, budgetter skrumper og forårets events, messer og modeuger rykker tættere og tættere på.

Hos Ganni har man nedsat en Covid-19-arbejdsgruppe, der kan reagere hurtigt og dagligt opdaterer de globale teams på nye retninger i sygdommens udvikling. Man har frarådet al unødvendig rejse og bedt de forskellige teams om at give sine kollegaer mulighed for at arbejde hjemme, så antallet af ansatte på kontorerne minimeres. Herudover ser man på digitalisering af alle projekter, da størstedelen af fysiske aktiviteter er aflyst, lød det onsdag i en mail til Fashion Forum fra Gannis Head of PR & Communications, Alexandra Bernadini.

I Ecco-koncernen, hvis sko bliver solgt i 99 lande i mere end 2240 butikker verden over, har man valgt at indstille alle unødvendige brandaktiviteter frem til sommer, hvilket blandt andet går ud over marketingsbudgetter og PR-tiltag. Og ligeledes har man i hovedkvarteret nedsat en ’task force’, der arbejder for at sikre alle medarbejderes sundhed.

Men også i de langt mindre danske virksomheder kan man mærke den negative effekt af virusset. En af dem er Sigurd Bank, der står bag herrebrandet mfpen.

“Vores største marked er Japan, og her har vores japanske agent showroom lige nu, hvor der er begrænset besøgende. Samtidig har en af vores butikker i Madrid meldt ud, at deres betaling er forsinket, og at de muligvis kommer til at annullere styles til efteråret. Det gælder også flere butikker i Italien. Så ja, vi er ramt. Vi er heldigvis vækstet så meget i det seneste år, at det ikke rigtig giver et hul i vores nuværende omsætning, men det er klart, at Coronaen har konsekvenser for vores vækst lige nu,” fortalte Sigurd Bank onsdag.

Og siden vi i sidste uge kunne fortælle, at Copenhagen Fashion Summit er udskudt til oktober, er også H&Ms Global Change Award udskudt, ligesom et utal af mindre pressearrangementer og -middage er blevet enten aflyst eller udskudt. Hos brandet Danefæ har man i går valgt at aflyse sit forestående lagersalg på baggrund af Sundhedstyrelsens anbefalinger, til trods for, at det bliver et “kæmpe økonomisk” tab for virksomheden, som indehaver Louise Warberg Hækkerup udtrykker det overfor Fashion Forum.

Vi fortsætter med at følge udviklingen nøje og vil som altid gerne høre fra jer, hvis I har en vinkel på emnet, som I synes, vi skal tage op.

Dansk Erhvervs hjemmeside kan du læse omkring ansættelsesretslige forhold i forbindelse med Corona.

“Hvis du har produktion i Asien, er du ramt”