Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Fra pop-up til fast adresse: ARKK åbner flagship store på Strøget

En pop-op i foråret 2019 er nu blevet afløst af en permanent butik på Strøget i København for det hypede sneakermærke ARKK Copenhagen.
En pop-op i foråret 2019 er nu blevet afløst af en permanent butik på Strøget i København for det hypede sneakermærke ARKK Copenhagen.

“Det tog lang tid, men vi mener, vi har fundet den perfekte lokation og type af lejemål til vores flagship koncept.”

Sådan siger Kasper Høj Rasmussen fra ARKK Copenhagen i en pressemeddelelse, der annoncerer sneakermærkets første flagship store i indre København.

Sammen med sin partner, Thomas Refdahl, åbnede han i 2017 brandets første butik på Nørrebro i København. Siden fulgte en pop-up på Østergade 9 på Strøget i foråret 2019, som skulle afprøve potentialet for en permanent forretning på den vel nok travleste shoppinggade i København. I oktober forlød det, efter endnu et godt regnskab, at de ledte efter en fast butiksadresse i centrum af København. Og i fredags, den 6. december, kunne de så åbne dørene til deres nye flagship store på 90 kvadratmeter på Østergade 1, som samtidig markerer næste skridt for brandets store retailsatsning.

“Vi ville endnu mere med denne butik end de tidligere, vi har åbnet, men når man kun har 90 kvadratmeter salgsareal at arbejde med, skal man være kreativ i forhold til indretningen. Men trods kvadratmeternes begrænsning vidste vi, at vi ville have meget mere end blot sko i butikken – det vigtigste har faktisk været at tage vores kunder med på den rejse, ARKK er og har været på – helt fra Thomas og jeg mødte hinanden i børnehaven til i dag, hvor vi åbner flagship store på en af Københavns mest eksklusive adresser,” fortæller Kasper Høj Rasmussen i pressemeddelelsen.

På kundens præmisser

En af de ting, der også blev testet i brandets pop-up på Strøget tidligere i år – og som er fortsat i den pop-up-butik, de åbnede i Field’s i august – er brugerinvolvering. Helt konkret i form af brandets ARKKitecht Studio, som giver forbrugerne mulighed for at designe sine egne sneakers. Det har blandt andet resulteret i længere butiksbesøg, skriver brandet i pressemeddelelsen.

Udover aktiveringen af deres kunder, har ARKK Copenhagen også arbejdet på at gøre selve købsoplevelsen mere gnidningsfri med implementeringen af forskellige betalings- og afhentningsmuligheder. De har herunder stablet et samarbejde med et svensk POS-system på benene, der gør butikken kvitteringsfri. Og en såkaldt runner-funktion, der via et internt Iphone-system giver salgspersonalet på gulvet mulighed for at bestille varer direkte fra lageret, frigiver mere tid til kundeplejen i den nye butik. Men det er ikke de eneste tiltag, der skal gøre shoppeoplevelsen nemmere for kunderne.

“Vi kommer i første kvartal 2020 til at implementere ’click and collect’. Det vil sige, at kunden bestiller og betaler på vores hjemmeside og så kan hente produktet i butikken få minutter efter. Vi kommer også til at tilbyde ’buy in store, deliver at home’, som er det modsatte af ’click and collect’, hvor kunden prøver og betaler for varen i butikken, men får det leveret til sin privatadresse, sit arbejde eller hotel uden beregning,” siger medstifter og CEO Thomas Refdahl og fortsætter:

“Slutteligt kan kunden betale ‘on the spot’ via en dankortterminal, der sidder bag på vores medarbejderes iPhones. Det skal være fuldstændig friktionsfrit og på kundens præmisser at handle hos ARKK, og det kan vores nye flagship store tilbyde.”

Den nye butik har adresse på Østergade 1 i København. Selvom butikken er åbnet, vil der være en officiel åben reception den 13. december 2019 fra klokken 16.00–17.00.