Færre fødsler påvirker tallene hos dansk børnebrand
Med køb af en hollandsk virksomhed og stærkere international tilstedeværelse, klarer Brands4kids sig fint gennem 2023 trods lavere årsresultat.Danske børnetøjsbrands klarer sig generelt godt med en gennemgående positiv udvikling. Dette kan blandt andet ses i brands som Konges Sløjd og Mini A Tures regnskaber for 2023.
Det samme gør sig gældende for multibrand-huset Brands4kids, som trods et lavere årsresultat er godt tilfredse. I regnskabet for 2023 fremgår det, at Brands4kids’ resultat før skat lå på lige knap 21 millioner kroner, hvor det i 2022 var på 36 millioner kroner. Bundlinjen for 2023 ligger altså på lige godt 16 millioner kroner, sammenlignet med de 28 millioner kroner brandets bundlinje havde året før.
“Faldet i årets resultat, sammenholdt med året før, kunne man allerede se konturerne af i begyndelsen af regnskabsåret 2023. Som også omtalt i årsrapporten for 2022 oplevede selskabet allerede i begyndelsen af 2023 en stigende økonomisk usikkerhed blandt en række af selskabets kunder. Denne usikkerhed fortsatte i hele regnskabsåret med fald i aktivitetsniveauet til følge. Årets resultat anses derfor for at være tilfredsstillende,” skriver brandet i deres ledelsesberetning.
Brands4kids kan dog mærke på deres regnskab, hvordan fødselstallet i Europa er faldet inden for de sidste par år, og samtidig også hvordan forbrugsmønstre har ændret sig.
“Som fortalt sidste år forventede vi også, at 2023 blev påvirket af den usikkerhed, der er ude i den store verden. Selvom der fortsat er en del penge ude i samfundet, så er det tydeligt at se, at forbrugeren har et lavere rådighedsbeløb som følge af de stigende renter og øgede leveomkostninger. Det har vi klart kunnet mærke hos Brands4kids, hvilket har betydet, at vi har kigget ind i vores strategi, således at fokus er rettet mod at sikre en profitabel vækst de kommende år”, fortæller Erik Andreæ, som er CEO hos Brands4kids i en pressemeddelelse.
Brands4kids valgte i 2023 at købe brandet Huttelihut og det hollandske selskab United Brands med et håb om at fylde mere på det internationale marked.
“Vi har i mange år haft fokus på, at vi er en skandinavisk aktør med en stor andel af vores omsætning i Europa. Vi ser en større og større interesse for vores brands i udlandet, og derfor har vi tilrettet vores strategi i retningen af at være en global virksomhed. Som multibrand-hus har vi en tæt dialog med vores kunder, og derfor har vi behov for at være tættere på kunderne. Så med opkøbet af United Brands i Holland føler vi, at vi er tættere på der, hvor vi ser en vækstmulighed,” fortæller Erik Andreæ yderligere.
I forbindelse med brandets opkøb af United brands har de valgt at åbne et kontor og showroom i Holland, hvor alle deres brands er repræsenterede. Derudover flytter de al lager og ekspedition af varer fra Rosmalen i Holland til Ikast i Danmark.
Brands4kids består af Care, CareTec, CeLaVi, Color Kids, Creamie, Daily Seven, En Fant, Fixoni, Huttelihut, Indian Blue Jeans, Magic Kids, MeToo, Minymo, Nordic Label, Pippi og Rellix.