Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Tiden og ny strategi påvirker årsregnskab fra Ganni

Trods udfordringer i engroshandlen og en faldende bundlinje har det danske modebrand Ganni oplevet en solid vækst i deres DTC-forretning og forventer positive resultater for 2024.
Trods udfordringer i engroshandlen og en faldende bundlinje har det danske modebrand Ganni oplevet en solid vækst i deres DTC-forretning og forventer positive resultater for 2024.

Flere brands har i regnskabsåret for 2023 haft dalende tal. En af årsagerne har ligget i engroshandlen, hvor blandt andet Matches Fashions konkurs fik stor betydning for mange brands – her i blandt Ganni.

For de sidste to år har brandets regnskaber vist stort overskud og nye rekorder. Efter corona-krisen tog det nemlig fart for det danske tøjbrand og deraf lå også en forventning om yderligere vækst for 2023 for brandet, der tidligere i år fik ny CEO. Men inflationskrisen og usikkerheden i engroshandlen betød, at ledelsen i løbet af det foregående regnskabsår valgte at omstrukturere deres strategi og øge fokus på D2C-delen af deres forretning.

“I et udfordrende år for modeindustrien, hvor mange brands oplevede fald i omsætningen, opnåede GANNI stabile salg, drevet af en bemærkelsesværdig vækst på 28% i deres DTC-operationer. Dette kompenserede positivt for virkningen af deres strategi med at justere engrosdistributionen. Denne præstation er i tråd med GANNI’s strategiske skift mod en mere afbalanceret vægt mellem DTC og engrosdistribution,” skriver Ganni i en mail til Fashion Forum.

Selvom Gannis omsætning for 2023 fik et betydeligt løft på over 40 millioner kroner, der her altså lød på 851,6 millioner kroner, sammenlignet med 2022, hvor omsætningen var på 807,9 millioner kroner, er deres bundlinje faldet. For Gannis bundlinje for 2023 lød nemlig på lige knap 46,3 millioner kroner, hvor den i 2022 lød på 94,8 millioner kroner. Tallene bærer her præg af den justering, Ganni har foretaget.

“Som reaktion på volatiliteten i engroslandskabet har Ganni omstruktureret sin tilgang ved at reducere antallet af engroskonti, hvilket resulterer i et fald på 15 procent i engrosforretningen, samtidig med at forholdet til vigtige engrospartnere beskyttes, og sin Direct-to-Consumer-forretning videreudvikles. Sidstnævnte er opnået ved at forfine butiksoplevelsen, investere i omnichannel og forbedre onlinebrugeroplevelsen,” skriver brandet videre.

Ganni er i dag repræsenteret i mere end 600 detailbutikker verden over, og selv har de 70 Ganni-butikker spredt ud over Europa, USA og Asien. Derudover leverer brandet til 35 lande gennem Ganni.com.

“Forretningen har også foretaget en række strategiske engangsinvesteringer i forretningsudviklingen for yderligere at fremtidssikre forretningen, hvilket har resulteret i et mindre planlagt økonomisk tab i 2023. Tilsammen har de strategiske tiltag givet blomstrende resultater, herunder en vækst på 35 procent på tværs af detail-kanaler, 10 butiksåbninger i Europa, USA og Asien i 2023, og en stigning på 20 procent i salget gennem Ganni.com,” uddyber Ganni.

For brandets fremtid skriver de således i deres ledelsesberetning for det kommende år:

“Resultatet og aktiviteten for det kommende regnskabsår forventes at ligge på et højere niveau end i 2023.” Og i mailen skriver de afslutningsvis:

“Ser man ud over første halvdel af 2024, ser Ganni positive indikationer på, at brandet vil handle ud over forventningerne.”