Nye krav til emballage – det skal du være opmærksom på
Hvor meget emballage må man bruge? Hvilken slags emballage er bedst? Kan fokus på og ændringer af emballage være med til at fremme den cirkulære økonomi? Kommende bekendtgørelse fra miljøministeriet skal give svarene.Når man i dag modtager en pakke med tøj fra en dansk modevirksomhed, kan den være emballeret på flere forskellige måder – fra papkasser og plastposer til genanvendelige papirposer for blot at nævne nogle. Men præcis, hvordan tøj både som pakker og mere generelt skal være emballeret – det bliver der nu sat krav til.
Den danske modeindustri bliver lige nu mødt af omfattende regulativer og lovgivninger blandt andet fra EU med EU’s tekstilstrategi som en af de mest omtalte. Men det er dog ikke det eneste EU-tiltag, der kommer til at påvirke branchen i en mere ansvarlig retning. Også EU’s forordning, altså lovgivning, om et udvidet producentansvar for emballage og den danske bekendtgørelse heraf kommer snart til at have indflydelse på modebranchen.
Modevirksomheder, som har et emballageforbrug på over otte tons om året, skal fra den 1. april til den 31. august 2024 registrere deres forventede emballageforbrug for 2024 i producentregisteret hos Dansk Producentansvar. Virksomheder med et lavere emballageforbrug end dette, skal også registrere sig i samme tidsrum hos Dansk Producentansvar, men der er dog ikke de samme krav til disse virksomheder. Du kan finde flere svar på, hvordan dette kommer til at påvirke din virksomhed, når bekendtgørelsen bliver offentliggjort, hvor også en liste med specifikke krav for emballage offentliggøres.
Miljøministeriet er netop nu i gang med at udarbejde bekendtgørelsen, der betyder, at specifikke virksomheder i den givne periode blandt andet skal oplyse, hvilken slags og hvor meget emballage de bruger, og ud fra dette vil de skulle betale en tilpasset afgift afhængig af blandt andet mængde og materialer.
Det kan dog være væsentligt fremover at vælge produkter og materialer, der er nemmere at genanvende og derudover også mindske sit forbrug af emballage så vidt muligt, da dette kommer til at have betydning for afgiftens udfald. Derfor er det dit eget ansvar som modevirksomhed at vælge emballageproducenter, der lever op til kravene.
“Formålet med producentansvaret er at motivere virksomheder til at benytte sig af emballage, der er lettere at enten genbruge eller genanvende,” udtaler Morten Harboe-Jepsen, direktør i Emballageretur, i en pressemeddelelse.
Dette kommer til at påvirke den danske modebranche, hvor blandt andet online shopping kræver yderligere emballage. Tal fra Danmarks Statistik viser, at omkring fire ud af fem danskere handlede online i 2022 og ud af dem købte cirka syv ud af ti tøj, sko og accessoires.
“Vores erfaring er, at der er meget at vinde ved at forenkle tilgangen til emballage, så gå efter de lavthængende frugter. Reducer antallet af emballagevarianter til et minimum, afsøg muligheden for hovedsageligt at bruge emballage, der er let at genanvende, og stil krav til din egen organisation og til samarbejdspartnere om at minimere anvendelsen af emballage i det hele taget,” rådgiver Morten Harboe-Jepsen.
Du kan læse mere om det udvidede producentansvar for emballage på Miljøministeriets hjemmeside eller på Dansk Producentansvars hjemmeside.