Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Martyna Brechelke tegning show
COPENHAGEN FASHION WEEK AW24, Modeuge

Modetegneren: "Vi kan let fange alt med vores kameraer, men illustrationen kan levere noget mere mystisk og abstrakt”

Hvordan fanger man det rigtige udtryk fra modeugens catwalk, hvis kameraet ikke skal tages i brug? Det har vi talt med modetegner og live-illustrator Martyna Brechelke om.
Hvordan fanger man det rigtige udtryk fra modeugens catwalk, hvis kameraet ikke skal tages i brug? Det har vi talt med modetegner og live-illustrator Martyna Brechelke om.

I en digital tid træder Martyna Brechelke frem som en kunstner, der genopliver den analoge magi. Med polsk baggrund og en rejse gennem både arkitektstudiet og modedesign tegner hun i dag de værker, der, ifølge hende, skaber noget mere mystisk og abstrakt. 

Martyna Brechelke specialiserer sig i mode-, skønhed- og livsstilsillustrationer – og hendes tegninger kan genkendes på modellernes ”funky ansigter og ru linjer”. I flere år har hun lavet minimum én skitse om dagen, for konsekvent at holde sig opdateret på, hvad der sker i modebranchen. 

Tegningerne er været hendes stille følgesvend, en næsten nødvendig udtryksform. Ikke som en fængslende passion, men som en naturlig strøm, der gør, at hun i dag kan skrive samarbejder med brands som Stine Goya, Soeren Le Schmidt og Nikolaj Storm Copenhagen på CV’et. 

I modeugens travle optakt har vi talt med Martyna Brechelke om hendes arbejde under modeugen, hvordan specielt én oplevelse backstage overraskede – og hvad hun kigger efter, når hun er på gaden som tegner.

Hvor længe har du arbejdet som tegner?

“Jeg har tegnet aktivt i 12 år. I 2012 begyndte jeg på tegnekurser som forberedelse til arkitektstudiet. Jeg afsluttede min bachelor i arkitektur, hvor jeg primært tegnede croquis, bygninger og interiør. Herefter flyttede jeg til Danmark og studerede modedesign. Jeg har altid elsket at tegne tøj og modeller, og under mit studie dedikerede jeg min tid til at udforske flere teknikker og værktøjer, eksperimentere med former og søge efter min stil. Studiet gav mig også mulighed for at få en bedre forståelse af mønsterkonstruktion, noget jeg bruger meget, når jeg skitser.”

Dit arbejde i modebranchen skiller sig ud. Hvordan blev du professionel tegner i netop denne branche?

“Jeg har altid elsket at lave hurtige skitser. Der er noget spændende i hurtigt at skulle fange de mest markante egenskaber for at gøre illustrationen tydelig. Jeg har fulgt andres arbejde rundt omkring i verden og opdagede, at nogle af dem var inviteret til at tegne under shows til forskellige modeuger. Det var ligesom i gamle dage, hvor man ikke tog billeder med kamera, men hvor en illustrator var inviteret til shows. Jeg forelskede mig i denne idé. Vi kan let fange alt med vores telefoner og kameraer, men illustrationen kan levere noget mere mystisk og abstrakt. Jeg elsker, at man gennem den hurtige skitse kan skabe en hurtig fornemmelse og fange essensen og følelsen af silhuetten. 

Inspireret af andre indenfor mit felt fandt jeg min egen måde at gøre det på. Under modeugen skitserer jeg street style, backstage og shows. Jeg begyndte at tegne live-illustrationer i august 2021 under min første Copenhagen Fashion Week, og siden da har jeg skitseret og tegnet til shows, præsentationer og events hver sæson.”

Rejser du meget i forbindelse med dit arbejde – eller er det primært Københavns modescene, der har dit fokus?

“I september 2023 rejste jeg for første gang til Paris Fashion Week. Jeg købte billetterne og sagde til mig selv “jeg finder ud af det”. Og det gjorde jeg! Jeg fik invitationer til nogle shows og dækkede en masse street style, hvilket var ekstremt spændende. Planen for i år, bortset fra begge modeuger i København, er enten at tage til Paris eller Milano Fashion Week igen.” 

Kan du beskrive din proces, når du illustrerer live fra shows? 

“Det første, jeg får øje på, er altid enten farven eller den stærke silhuet i designet. Jeg arbejder med akvarelbaseret blæk og sort blæk, og jeg elsker at kombinere med nogle levende toner. Jeg har også et blødt punkt for interessante skulder-silhuetter, accessories som tasker, hatte og solbriller og materialernes bevægelse.”

Når du tegner street style, hvad kigger du så efter, og hvor meget tid bruger du typisk?

“Jeg vil sige, at jeg er meget optaget af det samme som på catwalken – farve, form og iøjnefaldende tilbehør. Street style er ofte meget spændende og modig, så nogle gange er det svært at vælge, hvilken gæst, der skal tegnes. Jeg elsker også kreativitet, så hvis der er en unik styling – måske en alternativ brug af en skjorte eller noget upcycled – vælger jeg det.

Processen er meget hurtig, fordi jeg ved, at alle har travlt. Selve det at skitsere tager maksimalt fem minutter, og så giver jeg mig ofte to minutter ekstra, når gæsten er væk, hvor jeg tilføjer nogle afsluttende streger.”

Har du et særligt minde fra en af de tidligere modeuger? 

“Under sidste modeuge, bag scenen før Soeren Le Schmidt-showet, hørte jeg en masse mennesker tale polsk. Jeg er polsk, og det var ret usædvanligt at høre mit sprog under modeugen. Det viste sig, at der bag scenen var et helt hold fra den polske udgave af Top Model, som var ved at optage et afsnit. Det var noget af en overraskelse. Jeg så programmet, da jeg var yngre, så det var vildt sjovt at møde holdet og se processen bag kulisserne.

Derudover tror jeg altid, at min første Copenhagen Fashion Week vil have en særlig plads i mit hjerte, da jeg der lavede min allerførste live-dækning af Nikolaj Storm Copenhagen-showet. Jeg husker stressen blandet med spænding og lykke. Jeg er altid nervøs før shows – det føles stadig som en meget afslørende oplevelse at tegne live foran folk. Men jeg minder altid mig selv om den første gang, jeg gjorde det, og den følelse, jeg havde efter. Det giver mig ekstra mod og bringer spændingen i første række.”

Er der et øjeblik, du glæder dig særligt til ved den kommende modeuge?

“Udover mange spændende shows har jeg også en opgave for et skønhedsmærke. Under et sådant event bliver jeg ansat til at lave illustrationer og portrætter af gæster, der er inviteret til arrangementet. Denne form for skitsering giver mig stor tilfredsstillelse, fordi jeg, blot efter få minutters skitsering, kan give det originale værk til gæsten. Det skaber altid en positiv stemning, og det gør mig simpelthen så glad at se folk reagere begejstret, når de ser deres portrætter. Jeg ser meget frem til den opgave.” 

Se nogle af Martyna Brechelkes værker her.

Martyna Brechelke tegning
Martyna Brechelke tegning
Martyna Brechelke tegning
Martyna Brechelke tegning
Martyna Brechelke tegning
Martyna Brechelke tegning
Martyna Brechelke tegning