Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Everyday rebellion: Ikonisk skobrand i nyt Ganni-samarbejde

Gannis popularitet og vækst udmønter sig i endnu et samarbejde, som giver den velkendte ’Ganni Girl’ lidt rebelsk kant.
Gannis popularitet og vækst udmønter sig i endnu et samarbejde, som giver den velkendte ’Ganni Girl’ lidt rebelsk kant.

Siden 1960 har unge med hang til det rebelske travet gader og stræder tynde med de tunge, sorte støvler med den gule syning langs sålen: Dr. Martens. Og med et nyt samarbejde, som virker oplagt, når man ser det, har Ganni givet den ikoniske støvle en opdatering, som med deres egne ord forener “everyday rebellion” med “everyday cool”.

Og samarbejdet med Dr. Martens er langt fra en engangsforestilling for Ganni, som bare i år også har samarbejdet med store internationale spillere som New Balance, Barbour og Ace & Tate – for at nævne et udpluk. Med Gannis støt stigende vækstrejse virker det som en selvfølgelighed, at de nu producerer det ene store samarbejde efter det næste.

Vi har spurgt kreativ direktør hos Ganni, Ditte Reffstrup, hvorfor Ganni i hendes optik er blevet så attraktiv en samarbejdspartner for ikoniske brands.

“Det er et godt, men svært spørgsmål. Vi bliver ofte spurgt om, hvad, vi tror, hemmeligheden bag GANNI er. Jeg tror ikke, jeg kender den endegyldige sandhed, for vi er hele tiden i bevægelse, men jeg tror, at brands som Dr. Martens og New Balance, som vi har samarbejdet med i år, oplever os som meget tro mod os selv, vores måde at gøre tingene på og, at vi er så inspireret af at tale i øjenhøjde med vores community. Så håber jeg også, at de vælger os på grund af det arbejde, vi hver dag lægger i at opføre os ansvarligt og træffe de bedste beslutninger, selvom det ofte betyder kompromis med noget andet.”

“Vi elsker, at Gannis modige, progressive stemning passer perfekt til vores humør hos Dr. Martens – og det er det, der gør produktdesign og samarbejdet sjovt: når to parters synergier kan integreres sømløst. Sammen har vi skabt et produkt, som repræsenterer begge brands – en fusion af Ganni og Dr. Martens’ DNA, som vi håber, kan afslutte 2023 på toppen,” fortæller Darren Mckoy, kreativ direktør i Dr. Martens, selv i en pressemeddelelse om arbejdet med Ganni.

Og det virker da til, at Gannis succes også testamenteres i kraft af de mange samarbejder, hvor de tilsyneladende kan lave en liste over drømmepartnere og starte fra en ende af. Hvis ikke de ikoniske, internationale brands rækker ud til Ganni først.

“Meget af det sker utroligt organisk. Med Dr. Martens har der været en gensidig interesse i at lave noget sammen, og vi startede samtalen for snart 3 år siden. De er utroligt kompromisløse i deres tilgang til produktudvikling, og det samme er vi. Så det har taget tid og meget arbejde at skabe dette samarbejde, men jeg er superglad for resultatet, fordi jeg synes, det er et flydende møde mellem begge brands. Derudover har vi et mantra om kun at ville arbejde med brands, som er indstillet på at ville lave projekter ansvarligt og gerne vil skubbe til grænserne for, hvad der tidligere har været muligt. Som et led i at vi ved årsskiftet udfaser konventionelt læder i alle vores produkter, er jeg glad for, at Dr. Martens var med på at lancere denne støvle i genanvendte materialer,” fortæller Ditte Reffstrup om samarbejdet.

Se kampagnebillederne fra samarbejdet skudt af fotograf Grant James-Thomas med den franske musiker and producer, Oklou, herunder.

Gannis samarbejde med Dr. Martens lanceres den 1. december.