Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS24, Modeuge

Helmstedts nok stærkeste kollektion til dato

Med en noget dunkel intro bevæger Helmstedt sig længere væk fra det nuttet eventyrlige og mod noget mere sofistikeret, mere modent, mere lækkert.
Med en noget dunkel intro bevæger Helmstedt sig længere væk fra det nuttet eventyrlige og mod noget mere sofistikeret, mere modent, mere lækkert.

Helmstedt, torsdag den 10. august 2023 klokken 16.00 i The Plant CPH

Jeg har altid haft et blødt punkt for Emilie Helmstedt; Hendes eventyrlige universer og papmarché-figurer. Når hun med rystende stemme læser en selvskrevet tekst op om kollektionen i starten af hvert show. De håndmalede print med alt fra jordbær, fisk, konkylier og svampe til skyer, sommerfugle og solsikker. Det hele er meget fint og sødt og yndigt. Ligesom hende selv.

Men i dag var det anderledes. Da dagens show skulle starte, var der ingen Emilie Helmstedt der læste op. I stedet hørte vi en mere selvsikker og kraftfuld Helmstedt over højtalerne. Ordene “You are my world, Blue,” lød først, og snak om jordbær og himlen fulgte, hvilket stadig var sødt og en klar dedikation til datteren, Blå. Men herefter blev talen mere ildevarslende med “Fantasy is a gift. Creativity is a curse.” Lyset blev dæmpet og musikken blev mere dyster, så det næsten virkede som en advarsel. Til datteren? Eller til andre unge kreative, som håber på at blive til noget i denne branche?

Men ind kom Nina Marker med første look – hvide lammeskyer på himmelblå silkebukser med to hvide perleskyer med blå perleregnsfrynser som bh. Ikke just ildevarslende, men mere modent og sexet, end vi er vante til fra Helmstedt. Det er ikke noget nyt, at vi ser skyer i flere afskygninger, men med dedikationen til datteren virkede det passende at gå i arkiverne og starte showet med flere himmelblå indgange. Skyerne var opdaterede og mindre, end da vi så dem sidst, og så kom de også i en ny, lettere pixeleret, strikket variant med lyseblå skyer på mellemblå baggrund.

Og skyerne var ikke det eneste, Emilie Helmstedt havde fundet frem fra gemmerne. Her var der flere varianter af jordbær både som print og som broderi, og det udenjordiske tema fra sidste sæson gik igen i broderier med små UFO’er over et ørkenlandskab, der igen kom med en snert af det ildevarslende i form af “Danger”-skilte her og der. Også det brun-orange-blå-beige-grønne print med store penselstrøg lignede noget, som vi før har set fra Emilie Helmstedts hånd, men igen i en opdateret version, med lidt større strøg, lidt andre farver.

Til gengæld så vi flere stramme silhuetter og sat sammen med både perle-bh’erne og bandeau-toppe, kom der mere hud og krop, hvilket var kærkomment, og giver Helmstedt lidt mindre tuttenuttethed og lidt mere flirt og lækkerhed. Det gik igen i makeuppen, hvor lipgloss skinnede fra kysseklar læber, og små perler og similisten glimtede fra øjne og hos enkelte på hele ansigtet. Meget Euphoria og virkelig cool.

Sidste sæson introducerede Helmstedt så småt denim, og det blev der skruet op for denne sæson. Men hun gør materialet til sit eget og indfarver det i sorbetfarver, hvor lyserød, koral og orange smelter ind og ud mellem hinanden. Det fungerer godt til de tætsiddende silhuetter som i en kort, stram kjole med store flæseærmer, men også på en anorak og capribukser bliver det cool og mere sporty.

Og ingen Helmstedt uden quilt. Hun excellerer i de løse, snørklede mønstre, som skaber facon til det underliggende print på silken og giver bløde, varme lag, som er nødvendig i de skandinaviske somre. På skyprintet med de påsyede perleregndråber bliver det eksklusivt og overdådigt – især i showets sidste look med den lange frakke med stort skørt og endnu større slæb. Quilten fungerer også særligt godt, når der skal strut på skørterne både i skykjolen med spaghettistropper og den stropløse top, skåret under brystet i det brun-blå-orange mønster.

Og så er der den anden type quilt, hvor bomuld er fuldstændig overstrøet med små broderede krydser, som danner snørklede mønstre og felter i forskellige farver. Det fungerer virkelig godt på overtøj og nederdele, og ser dyrt og luksuriøst ud på den bohemede måde.

Hvor bogstaveligt den ildevarslende intro skal tages, vides ikke. Ser man på modebranchens kår og miljøets tilstand, forstår jeg godt, hvis Emilie Helmstedt føler, at hun skal komme med en advarsel til både sit barn og andre kreative. Om den mere dunkle stemning mere er et tegn på, at Helmstedt ændres og modnes, kan også være. Måske det hele er til stede side om side. Showet vækkede i hvert fald til eftertanke hos undertegnede, og det kan aldrig være spildt.

Nedenfor kan du se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her