Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Nyt Han Kjøbenhavn-regnskab byder både på omsætningsvækst og millionunderskud

Stigende råvare- og transportpriser samt store interne investeringer pressede Han Kjøbenhavns indtjeningsevne i 2022, viser nyt regnskab.
Stigende råvare- og transportpriser samt store interne investeringer pressede Han Kjøbenhavns indtjeningsevne i 2022, viser nyt regnskab.

“Allerede i slutningen af 2021 begyndte stigende priser på råvarer, transport og andre ydelser at gøre sit indtog. I løbet af 2022 har vi set en intensivering af dette. Dette sammenholdt med de planlagte store investeringer, selskabet har haft i forbindelse med åbningen af egne retail flagship stores i London og København, har betydet et væsentligt pres på indtjeningsevnen i 2022. Den generelle uro i selskabets markeder har derudover påvirket selskabets vækst i engrosforretningen, og dermed ser vi et utilfredsstillende resultat.”

Sådan skriver Han Kjøbenhavn i virksomhedens nye årsregnskab for 2022. Et regnskab, der – modsat det for 2021, hvor både top og bund var løftet – viser, at også de mærker udfordringerne i branchen lige nu. Bruttofortjenesten er mere end halveret til 5,9 millioner kroner mod 13,3 året før. Og årets resultat efter skat viser et underskud på 6,9 millioner kroner mod et overskud på 2,2 året før. Dog er omsætningen, ifølge virksomheden selv, der ikke har anført det konkrete tal i regnskabet, vokset i året.

“Til trods for de mange udfordringer i 2022 anses det dog for positivt, at selskabets toplinje vokser med 2 procent i forhold til 2021,” skrives der videre i ledelsesberetningen, hvor der også står, at “det negative resultat i 2022 har affødt en række optimeringer og omkostningsreduceringer, som vil få selskabet tilbage til profitabel vækst og driftsoverskud.”

Ny likviditet fra ejerkredsen

Han Kjøbenhavn var tidligere denne sommer i søgelyset, efter de erklærede, at de havde valgt at købe deres investorer ud og i stedet “demokratisere ejerskabet” ved at sælge ud af aktier til “personer, som deler vores værdier, æstetik og visioner.” Et tiltag, som mødte kritik for blandt andet at mangle transparens overfor forbrugerne, og som efterfølgende blev trukket tilbage.

Ifølge Daniel Hummel, CEO i Han Kjøbenhavn, var kritikken dog fokuseret på få elementer af projektet – “og dem har vi selvfølgelig taget til efterretning i forhold til det fremtidige format og den videre udvikling,” som han efterfølgende udtalte til Fashion Forum om sagen.

I det nye regnskab står der desuden, at virksomheden i år har fået tilført 5,7 millioner kroner i likviditet fra ejerkredsen “til at styrke kapitalgrundlaget.” En ejerkreds, der består af i alt fem personer med Jannik Wikkelsø Davidsen som nuværende majoritetsejer.

Samtidig står der, at forventningerne til fremtiden er store – især på grund af den internationale anerkendelse, som brandet de seneste år har oplevet. Her fremhæver brandet selv blandt andet deres show under Milano Fashion Week i September, hvor de fik den højeste engagement rate med mere end 50 millioner mennesker, der så showet på sociale medier, samt deres kåring som Årets Brand til Elle Awards 2022.

“Den position, der nu er skabt internationalt, er platformen og afsættet til at kunne indfri det store vækstpotentiale, der er for brandet i de største markeder,” skriver Han Kjøbenhavn videre i regnskabet og slutter:

“Ledelsen forventer dog et fortsat turbulent marked i 2023 og har fokus på at skabe et positivt driftsresultat for året. Der forventes en moderat vækst i toplinjen på 10 procent.”