Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Et år inde: Læringsplatform viser gode resultater og skal udbredes til flere

Initiativet ’Fashion leap for change’ skal hjælpe brands med at forstå og sætte videnskabeligt baserede mål for deres klimaaftryk og nedbringe CO2-udslip.
Initiativet ’Fashion leap for change’ skal hjælpe brands med at forstå og sætte videnskabeligt baserede mål for deres klimaaftryk og nedbringe CO2-udslip.

Sidste år lancerede Zalando i samarbejde med bæredygtighedsrådgivningsfirma Quantis og online-platformene Yoox Net-a-Porter og About You et initiativ, som skal hjælpe deres partnere med bedre at forstå og bruge videnskabeligt baserede mål for nedbringelsen af CO2-udledning. Nu har initiativet været i gang i et år, og dermed er resultaterne af de første deltagende virksomheders feedback klar. Dem vender vi tilbage til om et øjeblik.

Initiativet hedder ’Fashion leap for climate’ og består af en læringsplatform, hvor virksomheder kan få hjælp til at måle deres klimaaftryk og sætte videnskabsbaserede mål baseret på The Science Based Targets initiative’s parametre. Som deltagende brand har man muligheden for at deltage i et otteugers kursus, hvor de på fire moduler vil modtage skræddersyet support – eller de kan tilrettelægge forløbet selv via en selvstyret læringsfunktion.

Da ’Fashion leap for climate’ sidste år blev lanceret var der 55 brands, der deltog. De 55 brands er partnerbrands til Zalando, Yoox Net-a-Porter og About You, som alle tre kommer tættere på deres egne Scope 3-mål, hvis deres partnerbrands’ udledninger reduceres. I år inviteres yderligere 250 brands til at deltage i initiativet.

Og så til resultaterne. For det tegner allerede godt for ’Fashion leap for climate’-initiativet. De deltagende brands har rapporteret, at de har opnået en 85 procent bedre forståelse af de videnskabsbaserede mål og en større selvtillid omkring målene, efter de har gennemført kursusmaterialet. Samtidig melder alle brands tilbage, at de nu er bedre rustede til at sætte videnskabeligt baserede mål for deres virksomheder, mens mere end halvdelen beretter, at de vil fastsætte målene indenfor det næste år.

Disse resultater sammenstillet med de tre initiativtageres første erfaringer med platformen har givet dem indsigt i, hvordan platformen stadigt og kontinuerligt kan optimeres. Målet er at platformen skal udvides og gøres tilgængelig for hele branchen og ikke kun deres partnerbrands.

“Hos Zalando har vi forpligtet os til at bringe forskellige interessenter i branchen sammen for i fællesskab at tackle udfordringer. Vi mener, at samarbejde er afgørende for at skabe en positiv effekt på tværs af branchen. Vi er stolte over at markere vores andet år med ‘Fashion leap for climate’ i samarbejde med About You, Yoox Net-a-Porter og Quantis. Dette er et af vores vigtigste samarbejder, der hjælper vores partnerbrands med at sætte deres egne videnskabsbaserede klimamål. Vi tror fuldt og fast på, at sådanne partnerskaber er drivkraften bag fremskridt, og at det kun er muligt at opnå en langvarig effekt ved at arbejde sammen,” siger David Schneider, grundlægger og Co-CEO hos Zalando, om initiativet i en pressemeddelelse.

www.zalando.com