Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK, MODEUGE

Nyt samarbejde sikrer støtte til talentprogram

Copenhagen Fashion Weeks NEWTALENT-program har fået et stort dansk brand tilknyttet som patron for de unge talenter, som programmet støtter.
Copenhagen Fashion Weeks NEWTALENT-program har fået et stort dansk brand tilknyttet som patron for de unge talenter, som programmet støtter.

Tidligere på ugen kunne vi annoncere de nye designere, der er blevet en del af Copenhagen Fashion Weeks NEWTALENT-program, som nu kommer til at inkludere endnu flere fordele med offentliggørelsen af Birger Christensen Collective som protektor for programmet. I denne rolle vil Birger Christensen Collective yde finansiel støtte til talenternes show-produktion samt mentorstøtte fra CEO Denise Christensen.

“Der er ufatteligt mange ting, man skal være opmærksom på, når man vokser som brand – lige fra distribution til bæredygtighed og ESG til logistik. Som nystartet brand med en kreativ vision, har man måske lyst til at få råd og vejledning fra nogle, der lige har været det samme igennem, og det vil jeg gerne bidrage til. Det er vigtigt at støtte dem, som sidder med en kreativ vision, men måske ikke har midlerne eller viden til at komme i gang,” fortæller Denise Christensen om motivationen for at indgå i samarbejdet som mentor og patron.

“Dette er første gang, at et dansk brand støtter den næste generation aktivt og direkte gennem en organisation som vores. Det er et kæmpe skridt mod at kultivere et mere samarbejdende og støttende økosystem i den nordiske modebranche – hvilket i høj grad er den retning, fremtiden skal gå imod for at sikre overlevelsen for de kreative brancher i en stadigt fragmenteret økonomi,” lyder det fra Copenhagen Fashion Week i en pressemeddelelse.

Nyheden om Birger Christensen Collective som patron for NEWTALENT-programmet falder i samme uge, som deres første Sustainability Report er udkommet, hvor et stort punkt i rapporten er ’People’. Her er deres ambition frem mod 2025 at “løfte mennesker alle steder, vi opererer,” hvilket blandt andet bliver imødekommet med det nye samarbejde og falder fint i tråd med Copenhagen Fashion Weeks ønske om at skabe et fællesskab, hvor store brands giver tilbage til deres mindre modparter.

“Jeg har længe haft et stort ønske om at støtte nogle af de her upcoming brands og talenter, som vi har så mange af i Norden. Og som vi alle kommer til at få fordel af – både deres friske måde at anskue branchen på, men også deres take på produktion og digitalisering. Jeg ved af personlig erfaring, at det betyder meget, når der er nogle i branchen, som vil holde en i hånden gennem store transformationer, så jeg vil gerne kunne give den viden videre, vi selv har opnået. Og så er vi jo også et kollektiv af brands, så det kan være, at det næste fantastiske add-on til Birger Christensen-kollektivet er at finde blandt talenterne i programmet,” siger Denise Christensen og fortæller, at de også havde kig på flere NGO’er, før valget faldt på NEWTALENT-programmet som det sted, Birger Christensen Collective kunne bidrage.

De skal holde show: Copenhagen Fashion Week offentliggør SS24-line up