Pilgrim øgede omsætningen markant i 2022 – men mærker uroen i 2023
Trods udfordringer kan Pilgrim fremlægge et tilfredsstillende regnskab for 2022 – og trodser bekymringerne for 2023 med både nye investeringer og en kommende skandinavisk retailekspansion.Der er ingen tvivl om, at 2022 har været et udfordrende år at drive forretning i – og at bekymringerne for mange ikke er blevet mindre i 2023. Det vidner de mange regnskaber, der i disse uger bliver offentliggjort for året, om. Men taget inflation, krigs- og krisetider i betragtning, viser mange regnskaber også, at flere virksomheder – indtil videre – alligevel klarer sig godt. Det sås blandt andet i Skall Studios regnskab, der kom ud i sidste uge, og som på trods af et noget lavere årsresultat kunne vise øget omsætning og en markant stigning i medarbejderantallet. Og hos Rudolph Care, der ugen før fremlagde et årsregnskab, som vakte tilfredshed trods faldende efterspørgsel fra deres kunder.
I dag udkom Pilgrims regnskab for perioden 1. oktober 2021 til 30. september 2022, og også her ses en øget omsætning og et stabilt resultat. Omsætningen er således steget til 250 millioner mod 169 millioner kroner året inden, og resultatet før skat er gået fra 6.842.509 til 6.900.572 kroner. Et tilfredsstillende resultat, som ifølge en pressemeddelelse fra Pilgrim “lever op til forventningerne.”
“Det seneste års udfordringer i markedet ændrer ikke ved vores grundlæggende opfattelse af forretningspotentialet. Tværtimod har de nærmere styrket vores opfattelse af, at vi har en rigtig god position på vores fokusmarkeder. Vi har fortsat fokus på vores vækststrategi og investerer derfor yderligere i at styrke Pilgrim-brandet. Vi har ligeledes valgt at påbegynde en retailekspansion i Sverige, hvor vi i indeværende år åbner to butikker,” siger Søren Christensen, CFO hos Pilgrim, i pressemeddelelsen.
Men de tilfredsstillende resultater for 2022 overskygger ikke de aktuelle bekymringer for 2023 – heller ikke hos Pilgrim:
“Der er ingen tvivl om, at det kommende år også bliver udfordrende og vil blive præget af fortsat høj inflation og geopolitisk ustabilitet. Den markedsuro gør det svært at tegne et præcist billede af forventningerne til resultatet i indeværende år. Men vi tror fast på, at den gode udvikling, vi er midt i, og at de langsigtede investeringer, vi har foretaget i drift og i vores brand, vil sikre os et positivt resultat og en omsætning i niveauet 250 millioner DKK for 2023,” afslutter Søren Christensen.