Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Økonomi

En forretningsmodel, der virker: Omsætningen hos ungt sportsbrand tager fart

Siden 2019 har Planet Nusa arbejdet på at opbygge et stærkt kundefællesskab omkring deres brand – og det betaler sig af nu, hvor virksomheden har øget deres omsætning med mere end 150 procent fra 2021 til 22.
Siden 2019 har Planet Nusa arbejdet på at opbygge et stærkt kundefællesskab omkring deres brand – og det betaler sig af nu, hvor virksomheden har øget deres omsætning med mere end 150 procent fra 2021 til 22.

“Vi ønsker at tale til alle kvinder, og vores tøj fremhæver derfor det karismatiske og kvindelige ved alle kropstyper – på tværs af størrelser.”

Det var med de ord, at Mille Skat og Kristine Esmer tilbage i april 2019 lancerede deres fælles sportsbrand, Planet Nusa. Et mærke, der ikke bare tappede ind i en dengang stadig ny strømning af diversitet og inklusion i branchen, men også i forbrugernes stigende efterspørgsel på brands, der tilbyder mere end et produkt – en vision og et fællesskab, man vil være en del af.

Og dén kombination viste sig hurtigt at give Planet Nusa en god start i en svær branche – allerede kort tid efter lanceringen, i september 2019, fik brandet det, de selv kaldte en millioninvestering. Og i dag, fire år siden start, har de nået en omsætning på 38,3 millioner kroner.

Det er en stigning på mere end 150 procent sammenlignet med året før, hvor Planet Nusa omsatte for knap 15 millioner kroner. Det fortæller brandet i en pressemeddelelse på baggrund af deres nye årsregnskab for 2022. Heri ses det, at bruttofortjenesten er vokset fra 4 til 10 millioner kroner, og at bundlinjen er steget fra 1,5 millioner i 2021 til 4 millioner i 2022 – og dermed gjorde året til det, som brandet selv kalder et “gennembrudsår.”

“Vi voksede meget i 2022, fordi vi har lært vores community af kunder bedre at kende. Vi ved, hvilke styles vores loyale kunder synes bedst om, og vi har gennem forskellige aktiviteter styrket det fællesskab, som man er en del af, når man køber og bruger vores tøj,“ lyder det i pressemeddelelsen fra Kristine Esmer.

Udsolgt på otte minutter

En af de aktiviteter, Kristine Esmer referer til, er løbeklubber, som deres kunder samles om igennem brandets stadig nye – og første fysiske – butik på på Gammel Kongevej, der åbnede i oktober sidste år. En butik, der har vist sig som en så god investering, at planen er at udvide med yderligere en i Aarhus senere i år. Udover løbeklubber står de også bag flere såkaldte trænings-bootcamps både i Aarhus og København, der, ifølge stifterne selv, har gjort deres kunderelationer endnu stærkere.

Men selvom Planet Nusa arbejder for give deres brand en fysisk tilstedeværelse, er det er stadig online, at væksten mærkes – og at deres forretningsmodel med drops af nye produkter løbende gennem året kommer til sin ret.

“Vores forretningsmodel betyder, at vi kan holde vores lager på et minimum, og at der går kort tid, fra vi producerer vores styles, til de bliver solgt. De fleste gange går det meget hurtigt, før der er udsolgt. Vores rekord er otte minutter fra salgsstart til, at vi måtte melde udsolgt på et drop, og vi har flere gange oplevet, at produkter er røget på et til to minutter,” supplerer Mille Skat og fortæller, at de regner med at fordoble omsætningen i 2023 – også udenfor Danmark.

“Vi har et stort vækstpotentiale. Alene i Danmark tror vi på et marked i vækst af samme hastighed som sidste år. Derudover er vi gået i gang med at se meget mere struktureret på udlandet gennem ambassadørsamarbejder både i Norge og i Holland,” afslutter hun.