Dansk basisbrand sælger ud for trecifret millionbeløb
Colorful Standard-stifter Tue Deleuran har solgt 49 procent af sin forretning til ABN Amro Sustainable Impact Fund. Målet er at vokse udover Europas grænser.Colorful Standard har siden 2018 bredt sit koncept – der kort fortalt går ud på at fylde garderoben med basisstyles i økologisk bomuld og genanvendt merinould i et udvalg af over 50 farver – ud over hele Europa. Brandet har fra start haft en klar international strategi og kunne kort efter stiftelsen åbne butikker i både London, Paris og Zürich, så virksomheden i dag driver otte forretninger på tværs af Europa.
Men nu har stifter og ejer Tue Deleuran sat sig for at øge rækkevidden globalt – og i den forbindelse søgt en partner. Det betyder, at han har solgt knap halvdelen – 49 procent – af holdingselskabet bag sin forretning (RTG Holding ApS) for et ikke specificeret trecifret millionbeløb. Det har han til den internationale fond ABN AMRO Sustinable Impact Fund.
“Ambitionen har fra starten været at bygge en launchpad, og nu skal raketten sendes afsted. Jeg har altid gerne ville skabe et brand, der er transparent, inkluderende og omfavner diversitet, og som samtidig sætter lys på bæredygtighed, og derfor er det en enorm anerkendelse at få ABN AMRO med på rejsen,” siger Tue Deleuran i en pressemeddelelse om beslutningen.
En ny bestyrelse – og nye internationale farvande
At Colorful Standard har kunne udleve sin forholdsvis aggressive retailstrategi skyldes blandt andet, at brandet siden stiftelsen har lykkes med at vækste deres omsætning støt år for år – ifølge virksomheden selv, er selvsamme vokset mere end 100 procent hvert år siden 2019, og i 2022, hvor det endelige regnskab dog endnu ikke er offentliggjort, forventes omsætningen at nå et trecifret millionbeløb. Dog er bundlinjen ikke altid fulgt med, viser virksomhedens regnskaber (for RTG Sales ApS), hvor man i resultaterne for 1. januar til 31. december 2021 kan se, at bundlinjen gik tilbage, fra 4, 3 millioner til 2,5 millioner, på trods af en voksende top.
Men for ABN AMRO Sustainable Impact Fund handler investeringen da heller ikke kun om økonomisk potentiale, men om at fremme virksomheder og projekter, der har en “positiv miljømæssig og eller samfundsmæssig indvirkning,” som der står i pressemeddelelsen.
“Vores mission er at støtte virksomheder, der udfordrer status quo og fremtidssikrer deres forretning for de kommende generationer. Colorful Standard har et stort drive for at forandre verden, en portefølje af fantastiske produkter og en bæredygtig forretningsmodel, der er den bedste i sin klasse – derfor er vi begejstrede for at være med på virksomhedens rejse fremad,” siger Frederik Deutman, der er direktør i ABN AMRO Sustainable Impact Fund.
De nye medejere skal blandt andet bidrage med netværk og erfaring indenfor virksomhedsskalering og herunder hjælpe Colorful Standard med implementeringen af en professionel bestyrelse og med at få hul på nye internationale markeder.
“Vi har bevidst, at konceptet virker i Europa, og nu er vi klar til at træde ind på den internationale scene,” slutter Tue Deleuran.