Med en opvækst på landet og en uddannelse i både kunsthistorie og som designteknolog fra Teko har Elisabet Stamm altid haft et ønske om at forene to verdener. ‘Truck poetry’ kalder hun selv udtrykket i sine designs for brandet Stamm, der blev lanceret i starten af 2022. Men hun er ikke ny i branchen – inden da havde hun været med til at grundlægge brandsene A. A. Spectrum og MbyM, ligesom hun efter endt uddannelse flyttede til Beijing for at arbejde med produktion. Nu skaber Elisabet Stamm for første gang tøj i eget navn, hvor det “ordinært ekstraordinære” udforskes, mens modsætninger mødes, når hun blandt andet bruger håndvævede, indiske metervarer fra sarier til at lave streetwear.

Om kort tid skal hun afholde sit første show under Copenhagen Fashion Week som den ene af de tre finalister til Zalando Sustainability Award. En pris, der siden 2021 har hyldet designere, som driver positive forandringer og bidrager til en mere ansvarlig modeindustri. Lær Elisabet Stamm at kende her.

Hvordan vil du beskrive dit brand?

“Jeg arbejder meget med begrebet truck poetry. Jeg er jo opvokset på landet, så der er både praktiske elementer i tøjet, og så er der samtidig en poetisk og analyserende tilgang, hvor man kan se, at jeg interesserer mig for kunst og kultur. Og de ting smelter sammen i Stamm. Jeg kan godt lide, at det er ordinært ekstraordinært. Der er altid elementer og silhuetter, man kender, men så er det måske nogle andre ting, som får det til at stå ud.”

Hvem laver du tøj til?

“Til dig og til alle, der gerne vil udtrykke sig. Der er ingen alder eller køn på. Det er ret vigtigt for mig, at der ikke er det. Det er til folk, som har en nysgerrighed og åbenhed. Det er til dem, der værdsætter frihed, for der er meget bevægelse og rummelighed i det tøj, jeg laver. Men jeg ville være ked af at sætte for meget kasse eller grænser omkring, hvem Stamm er til.”

Fotograf: Andreas Bach.

Hvordan arbejder du med bæredygtighed?

“Jeg spørger mig selv, hver eneste gang jeg laver noget nyt: “Er der brug for det her?” Jeg synes, at det er en udfordring at indgå i et modesystem, som er indrettet sådan, at man hele tiden skal producere nyt. Jeg kommer ikke til at vise 80 nye styles fire gange om året. Idéen med de silhuetter, jeg har udviklet, er, at de skal have en lang levetid, så der ikke er behov for lige så meget nyt tøj. Derudover er der ret stor adspredelse i, hvem der kan have mit tøj på, da jeg ikke designer til et bestemt køn, så på den måde håber jeg også, at der er flere liv i det via gensalg.

Samtidig er jeg meget opmærksom på, hvilke materialer jeg bruger. Jeg kan for eksempel rigtig godt lide at arbejde med dun, fordi det er godt til at skabe nogle meget store silhuetter. Men selvom man arbejder med dun, der er ansvarligt sourcede, kommer de jo stadig fra dyr. Så jeg er i gang med at undersøge, om jeg kan bruge kapok, som kommer fra en plante, i stedet for, så jeg kan skifte dunene ud.”

Fotograf: Andreas Bach.

Hvilke udfordringer, synes du, er modebranchens største? Og hvordan tackler du dem selv?

“Jeg synes, at modebranchens største udfordring er, at det igennem mange år er blevet en markedsplads. Og med markedsplads mener jeg, at det er mere, som vil have mere. Det skal være større og vildere og sælge mere fremfor at skabe værdi. Kvantiteter har vundet over kvaliteter. Og det kan man ikke bare lave om på på kort tid. I stedet for er der en masse brands, som taler højt om det, når bare de gør det lidt bedre. Men så ender det med at blive kaldt greenwashing. Og derfor føles det lidt som at tale for døve ører, når man faktisk arbejder mere bevidst. Vi har et stort ansvar i at designe med integritet og ærlighed og lave nogle produkter, som holder, og som folk gerne vil spare op til.”

Hvad kan vi forvente af dit show under Copenhagen Fashion Week?

“Man kan forvente diversitet og energi. Og så kan man forvente at komme med på den rejse, vi er på. Og så håber jeg, at vi kommer til at vise et nyt skandinavisk brand med udsyn til verden.”

Fotograf: Andreas Bach.

Hvad ville det betyde for dig at vinde Zalando Sustainability Award?

“Først og fremmest betyder det rigtig meget at være blevet nomineret. Og det gør det af flere årsager. Det betyder rigtig meget, at jeg bliver nomineret med et brand i mit eget navn. Jeg har arbejdet i mange år på en måde, hvor jeg selv har været gemt lidt væk, fordi jeg som ung tog ud og arbejdede med produktion. Jeg tog til Beijing i stedet for at tage i praktik hos for eksempel Balenciaga. Derfor betyder det i dén grad noget at være blevet nomineret her i Danmark. Jeg synes, at det er en stor anerkendelse. Og det er enormt berigende og spændende at få det netværk, der følger med. For én ting er at være designer og have sin vision på plads og vide, hvad man selv gør, men når man etablerer sit brand, kan man også drage nytte af netværk og sparring. Og jeg kan allerede nu mærke, at der kommer henvendelser, som ikke kom før nomineringen.

Hvis jeg vinder, vil det betyde anerkendelse og motivation til at tage brandet endnu videre. Jeg har lagt alt i at etablere det her brand. Jeg deler jo mit studio med mit hjem, og folk omkring mig har lagt rigtig meget i for at hjælpe, bidrage eller investere. Så ved at vinde ville alt det blive anerkendt. Og så ville det jo være en form for blåstempling i forhold til ansvarlighed, fordi vi skal kunne dokumentere alt, hvad vi gør, når vi er nominerede til prisen.”

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af S T A M M (@stamm.exchange)

Stamm holder show under Copenhagen Fashion Week AW23, tirsdag den 31. januar 2023 kl. 13.00.