Det svenske ‘cannabeauty’-brand Mantle har siden 2020 vundet indpas med sine cremer og olier baseret på hampplantens ikke-euforiserende stof, CDB – produkter, der allerede har givet brandet flere priser i både Sverige og England. De to grundlæggere er begge uddannet fra Stockholm School of Economics, Josefin Landgård i 2009 og influenceren Stina Lönnkvist i 2019. Sammen har de skabt en kvindedrevet virksomhed, der afskyer anti age-konceptet, i dag har 20 ansatte og konstant lancerer nye produkter. Et af de seneste er ‘The Pussy Collection’, der understreger deres ønske om at arbejde ud fra en 360-graders tilgang til kvindekroppen – en kollektion, der desuden lanceres i Le Bon Marche i Paris. Mød de to start up-CEOs her.

Hvornår opdagede I  jeres talent for start-ups og ledelse?
Josefin: “Jeg har nok altid vidst, at jeg havde en masse at byde på. Jeg udfordrer altid mig selv i både sport og arbejde, men jeg tror, at jeg virkelig opdagede det, da jeg havde været involveret i et par start ups og kunne se tydelige resultater. Alligevel er jeg altid super kritisk overfor mig selv, og jeg kæmper stadig med at tro på mig selv.”

Stina: “For at være helt ærlig har jeg nok først rigtigt opdaget det med Mantle. Ligesom Josefin vidste jeg, at jeg havde meget at byde på og en bred vifte af interesser og evner. Med Mantle bliver det hele forenet, og jeg er så stolt af alt det magiske, vi allerede har skabt.”

Kan I huske de første erfaringer, I drog jer som ledere?
Josefin: “Jeg fik på et tidspunkt et praktikophold, som endte i en senior CXO-rolle. Jeg tog mit arbejde meget seriøst, men da jeg mødte bestyrelsen, gik de ud fra, at jeg var der for at servere kaffe. Det chokerede mig. De gav mig samtidig kun meget overfladiske råd, som for mig var med til at pille dem ned fra deres piedestaler.”

Stina: “Jeg var medstifter af et drikkevarefirma i løbet af mit tredje år på universitetet i 2014. Jeg tog orlov fra studiet og var pludselig igang med at ansætte medarbejdere, der var næsten dobbelt så gamle som mig, køre en international virksomhed og gennemføre hele den her crowdfunding-proces, som var meget trendy dengang. Det var 100 procent learning by doing hver eneste dag, og det har fået mig til at omfavne min usikkerhed, tror jeg.”

Mantle kampagnebillede

Den naturlige kvindekrop er i fokus i Mantles kampagner.

Hvad fik jer til at starte egen virksomhed?
Josefin: “Det er den bedste vej til frihed til at skabe. Og til at høste fordelene af dit arbejde og talent.”

Er der en særlig person, der har inspireret jer til at blive de ledere, I gerne vil være?
Josefin: “Jeg stræber faktisk altid efter bare at være mere mig. Jeg tror meget på at være autentisk og empatisk. Andre iværksættere har gjort et stort indtryk på mig ved at vise, at alt er opnåeligt. Jeg har venner, der skabte Spotify, Klarna og Soundcloud. At se deres rejse var helt sikkert afgørende for, hvad jeg oplever som muligt.”

Stina: “Jeg tror, at det hele i sidste ende handler om selvledelse. For at kunne lede andre skal du kende dig selv, tage dig af dig selv og lede dig selv. Jeg er uddannet yoga- og meditationslærer, og jeg tager meget med mig fra mine spirituelle praksisser og retreats.”

Som rollemodeller for jeres arbejdsplads – hvilken (arbejds)kultur vil I gerne inspirere til?
Stina & Josefin: “Vi vil gerne skabe en varm og åben atmosfære, hvor folk kan vokse ligeså hurtigt, som vores virksomhed gør. Vi er meget passionerede omkring at skabe en arbejdsplads, hvor folk kan bruge deres talent og karakter til at opnå ting og på den måde være glade, mens de bidrager enormt til vores vækst.”

LÆS OGSÅ: “Budget 2023 er det sværeste budget, jeg nogensinde har lavet”

Hvordan vil I beskrive grundpillerne i Mantle?
Stina & Josefin“Vores interne værdier er ambition, no bullshit og teamet først. No bullshit er en favorit, der kommer til udtryk i alt, hvad vi gør hos Mantle: Klar og ærlig kommunikation i teamet, autentisk storytelling og information til vores community. Rene, effektive ingredienser i vores hudpleje, og – selvfølgelig – ingen unødvendig indpakning eller andet, som skader miljøet.”

Som CEOs i skønhedsindustrien  – hvilke udfordringer ser I lige nu som de største?
Stina: “Vi har en udfordring i forhold til reguleringen i Europa og vores hovedingrediens, CBD. Det begrænser os på mange måder at arbejde med CBD, når det kommer til markedsføring. Nogle gange ville jeg ønske, at vi havde valgt en mere simpel forretningsmodel. Hvis vi kan være de bedste til at gøre det, vi gør, og overkomme disse bump, så er mulighederne helt enorme. Og når vi har en klar køreplan for, hvordan tingene skal gøres, så er der ingen store chancer at tage for os.”

Hvad ser I som de vigtigste tendenser i skønhedsbranchen fremover?
Stina & Josefin: “Først og fremmest håber vi på at se en forandring, når det kommer til aldersdiskrimination i skønhedsbranchen. Fra en tidlig alder får kvinder besked på at frygte aldring. Hos Mantle kunne vi aldrig drømme om at bruge udtrykket anti-age for at beskrive et produkts effekt.

Når det kommer til hud, vil forholdet til vores huds barriere blive ved med at udvikle sig i 2023. Vi kommer til at se mindre brug af slibende ingredienser og overdreven eksfoliering til fordel for blidere, beroligende ingredienser, som styrker hudens barriere. Det er det, som gør huden sund på lang sigt. Vi kommer samtidig til at se flere ingredienser, som arbejder for at forstærke hudens barriere, blandt andet ceramider og anti-inflammatoriske og helende ingredienser som CBD, svampeekstrakt og fermenterede ingredienser.”

Mantle kampagnebillede fra The Pussy Collection

Kampagnebillede fra Mantles ‘The Pussy Collection’.

I har for nyligt tilføjet ‘The Pussy Collection’ til produktporteføljen i Mantle – hvad var jeres tanker om at lancere denne kategori, og hvilke reaktioner har I fået?
Stina & Josefin“Vi har altid vidst, at vi ville arbejde med en 360-graders tilgang til kvindekroppen – alle områder, hvor vores kerneingrediens, CBD, giver mening med sine beroligende, balancerende og fugtgivende fordele. Så ‘The Pussy Collection’ var det naturlige næste skridt efter ansigt og krop. Vi kan godt lide at kalde tingene det, de er, i stedet for at gå stille med dørene – for at vende tilbage til vores no bullshit-værdi – så derfor hedder det, hvad det er. Vi var lidt nervøse, inden vi lancerede, men modtagelsen har været overvældende positiv, og til februar lancerer vi kollektionen i Le Bon Marché i Paris.”

Hvordan sikrer I mangfoldighed i virksomheden?
Stina & Josefin: “Når det kommer til vores markedsføring, betyder det meget for os at ændre narrativet om de folk, der arbejder i industrien. Vi arbejder non-stop for at repræsentere alle kroppe, hudfarver, seksuelle orienteringer, aldre og kropshår. Nogle gange er det virkelig udfordrende at finde modeller, for modelbureauerne mangler for det meste den diversitet, vi leder efter, så vi bruger også kvinder, som vi beundrer. Når det kommer til teamet har vi stadig noget arbejde foran os – vi er endnu kun kvinder på kontoret.”

Hvad betyder inkluderende ledelse for jer?
Stina & Josefin: “Mest af alt: perspektiv. Tro ikke, at din måde at anskue verden på, er den eneste sande og korrekte, men lyt i stedet til andre perspektiver, forslag og meninger. Alle har fordomme, men hvis du arbejder for at identificere dem for dig selv, kan du blive en mere inkluderende leder.”

Hvornår oplevede I sidst usikkerhed – og hvad gjorde I for at styre på sikker grund?
Josefin: “Hver anden dag? Jeg føler, at jeg befinder mig mellem hybris og total tvivlen på mig selv det meste af tiden. Når jeg føler mig ude af den, har jeg tendens til at bruge mere tid med teamet og få løst ting. Der er ærligt talt intet, der gør mig gladere.”

Stina: “Jeg læste på et tidspunkt en Harvard Business Review-artikel om det følelsesmæssige arbejde i at være en leder, særligt som iværksætter. Som Josefin sagde, så tror jeg, at det er udfordrende som udgangspunkt. Og det er naturligt at føle presset. Jeg prøver at tage mig så godt af mig selv som muligt for at genoplade og have maksimal energi, når jeg er med teamet. Næsten ligesom en atlet, haha.”

Tør I komme med et løfte?
Stina & Josefin: “Vi lover at gøre det bedste, vi kan for at gøre verden bedre – i det små og, når vi kan, i det større. Josefin er engageret i velgørenhed med ‘Han in hand’, som hjælper kvinder med at få sig selv og deres familier ud af fattigdom gennem iværksætteri i Indien og Afrika.

Derudover arbejder vi begge dedikerede omkring at opnå mere ligestilling i forretningslivet. Selvom research har vist, at teams ledet af kvinder og med bred diversitet præsterer bedre, er det stadig kun omkring én procent af al risikovillig kapital i Sverige, der er investeret i virksomheder stiftet af kvinder. Det bliver nødt til at ændre sig.Mantle
t-us

“At inspirere et team og drive folk fremad betyder langt mere for mig end at være chef”