DILLING fik certificeret deres første uld- og bomuldstøj med Svanemærket i 2010, Pieszak var det første danske jeans-brand til at opnå Svanemærket – og alle Tomorrows produkter er svanemærkede. Her fortæller de, hvorfor de har valgt at satse på Svanemærket, og om nogle af de fordele de har opnået.

DILLNG vægter særligt Svanemærkets livscyklusperspektiv højt.

“Vi ser det som en styrke, at Svanemærket ser på hele livscyklus. Tøjproduktion er nemlig en lang proces, så det giver ikke mening kun at kigge på råvaren eller systuen. Samtidig er det en fordel, at der er en uvildig tredjepart, der forholder sig til vores måde at gøre tingene på,” siger Morten Dilling Bertelsen, administrerende direktør i DILLING.

Også Henriette Pieszak, der står bag de to fashionbrands Pieszak og Tomorrow, ser den uvildige tredjepartskontrol som en styrke ved Svanemærket:

“Uvildigheden er vigtig for os, da det skaber større troværdighed og tillid omkring vores miljøarbejde. Det er en sikkerhed for os, at en uvildig tredjepart stiller krav til den måde, vi producerer på,” siger Henriette Pieszak og fortsætter:

“Når et produkt kommer igennem Svanemærkets nåleøje, er det en tryghed for os og en blåstempling af, at vi faktisk gør de ting, vi siger. Og så er mærket en tryghed for vores kunder om, at de støtter et brand, der arbejder for en miljømæssig bæredygtig udvikling, hvor der bl.a. stilles krav til råvarer, kemikalier og til måling af vand- og energiforbruget. På mange måder skaber certificeringen interesse for os som brand.”

Svanemærkets krav til tekstiler er for nylig blevet strammet og skal især være med til at fremme mere cirkulære tekstiler og dermed også reduceret klimabelastning.

Svanemærket giver international pondus

DILLING er i dag i otte lande, og Svanemærket er også en vigtig del af fortællingen i udlandet:

“Vi oplever, at andre lande har stor tillid til mærket. Både fordi udlandet har stor respekt for officielle mærker, og fordi det kommer fra Norden. I store dele af verden ser man Norden som et sted, hvor man gør det rigtige. Derfor har det stor værdi at kunne fremvise Nordens officielle miljømærke, og selvom ikke alle kender Svanemærket, er det stadig et kvalitetsstempel, når vi fortæller, at vores tøj er certificeret,” siger Morten Dilling Bertelsen.

Også Henriette Pieszak oplever, at Svanemærket giver stor værdi i udlandet:

“I udlandet er de ikke altid klar over, hvad certificeringen betyder – men når vi forklarer, hvordan den dokumenterer, at vi arbejder med at mindske miljøaftrykket i hele værdikæden, og at det er en uvildig certificering, der stiller krav til de miljømæssige aspekter, der indgår i hele produktets livscyklus, så vækker Svanemærket anerkendelse”.

Skærpede krav til tekstiler

Svanemærkets krav til tekstiler er for nylig blevet strammet og skal især være med til at fremme mere cirkulære tekstiler og dermed også reduceret klimabelastning. 95 % af danskerne kender Svanemærket, og 67 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer.

Læs mere her 

Hvorfor vælge at certificere tøj og tekstiler med Svanemærket?

  • Vær med i front
  • Få en bæredygtig forretningsstrategi og profil
  • Bidrag til cirkulær økonomi
  • Få en stærk markedsposition – også i fremtiden
  • Øg medarbejdertilfredsheden
  • Stå stærkt – både nordisk og internationalt

Artiklen er en annonce for og produceret af Miljømærkning Danmark.