Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
SPONSORERET

Tænker du på ekspansion i Storbritannien? Læs med her

Storbritannien er stadig – på trods af vedvarende økonomiske udfordringer – et af Europas største og hurtigst voksende modemarkeder og derfor attraktivt for skandinaviske brands, der ønsker at skalere deres forretning. Men der er flere ting, man som brand skal være opmærksom på, for at ekspansionen bliver en succes.
Storbritannien er stadig – på trods af vedvarende økonomiske udfordringer – et af Europas største og hurtigst voksende modemarkeder og derfor attraktivt for skandinaviske brands, der ønsker at skalere deres forretning. Men der er flere ting, man som brand skal være opmærksom på, for at ekspansionen bliver en succes.

Prefer to read in English? Find the article here

Siden slutningen af 2021 har Storbritannien stået midt i en økonomisk krise præget af Brexit, og som konsekvens af det en befolkning, der er presset på leveomkostningerne. Og selvom forbrugertilliden er forbedret over de seneste måneder, bliver udgifter til tøj og luksusvarer stadig overvejet nøje.

Men disse udfordringer på markedet giver samtidig nye muligheder for internationale modebrands, der er værd at se nærmere på. 

“Der er en enorm efterspørgsel på skandinavisk mode i Storbritannien,” siger Sune Bjerregaard, Co-founder af Refined Networks og tidligere CEO for Masai. 

“Nu, mere end nogensinde før, søger den modebevidste brite, ’value for money’. Dette øger efterspørgslen på tidløst kvalitetstøj, der kan bruges i mange forskellige sammenhænge og anledninger. Den skandinaviske stil og æstetik og stil er kendt for netop dette og passer derfor perfekt til den britiske forbrugers nye behov og efterspørgsel.”

Den britiske interesse for Skandinavien ses også ved tilstedeværelsen af Copenhagen Fashion Week, som i stigende grad tiltrækker indkøbere fra Storbritanniens største modehuse, herunder Selfridges, Harvey Nichols og John Lewis & Partners med flere.

Derfor er det britiske marked ikke til at komme uden om for modebrands, der søger nye muligheder og markeder til ekspansion: det er den største, overvejende engelsktalende, økonomi efter USA, deres modescene får global opmærksomhed fra internationale indkøbere og investorer, og online-salget af mode i Storbritannien anslås at nå helt op på 592 billioner kroner i 2025. Det betyder, at markedet opretholder en stigende vækst på trods landets økonomiske udfordringer.

Men før man sætter sejl over Nordsøen, er det afgørende at forstå de udfordringer, der også er at finde på det britiske modemarked.

Forstå dynamikken i et ’digital-firstpost-Brexit’-marked

I dag er Storbritanniens tøjsalg domineret af store online-platforme. John Lewis & Partners, Next, ASOS, Marks & Spencer og Tu overtager årligt hver tøjsalg for 8.7 billioner med deres enorme digitale investeringer og vedholdende brand recognition.

I de seneste år har de udvidet deres samarbejde med internationale modevirksomheder for at kunne tilbyde deres kunderne et omfattende, men stadig omhyggeligt kurateret produktudvalg, der passer til lige netop deres segment af markedet. 

For europæiske brands kan det være komplekst og nærmest uoverskueligt at komme i gang med disse nye online salgskanaler. Øgede driftsomkostninger, herunder udfordringer i forhold til told, momsregler og risici for forsinkelser på grund af Brexit har skabt friktion i driften og påvirkede partnerforhold. Derudover har hver af de store onlineplatforme sine egne restriktioner for produktdata og billedmateriale, hvilket kan lægge et stort pres på en virksomheds interne ressourcer.

Efter selv at have oplevet disse udfordringer i Masai, blev Sune Bjerregaard medgrundlægger af Refined Networks med en række britiske partnere i 2021. Målet var at give internationale brands en enklere vej ind i Storbritannien og værktøjerne til at kunne realisere deres potentiale på markedet.

“Refined Networks gør det muligt for brands at vækste deres internationale salg gennem skalerbar teknologi og en logistikløsning, der forbinder dem med en portefølje af online-platforme i Storbritannien og Irland, herunder John Lewis, Next, Selfridges, Harvey Nichols, Brown Thomas, Arnotts , Debenhams, Freemans, Tu, Wolf & Badger og Amazon – og endnu flere i pipelinen,” fortæller han. 

Hvor mange europæiske brands måtte neddrosle deres britiske aktiviteter – eller trække sig helt fra markedet efter Brexit – har Refined Networks været en ”game changer” for sine partnere.

“Mange af de førende online-platforme har meget specifikke leveringskrav, som kan være vanskelige at opfylde, når man distribuerer på tværs af landegrænser,” siger Sune Bjerregaard. “Derfor håndterer Refined Networks al logistik og data i forhold til lancering, supplering og returnering fra det øjeblik et produkt lander på vores lager i Storbritannien,” siger Sune Bjerregaard videre .

Mere end 40 brands i hele Europa og USA har indtil nu indgået partnerskab med Refined Networks, herunder Skall Studio, Filippa K, By Malina, J. Lindeberg, Saint Tropez og MOS MOSH og fra salgschef i sidstnævnte, Olaf Hynding Hanquist, lyder det: 

“Siden begyndelsen har det været et mål for os at nå kvinder over hele verden med vores skrædderi og luksusdenim. Som en del af en bredere kommerciel strategi for at skabe vækst i vores britiske forretning, valgte vi at samarbejde med Refined Networks for at få adgang til de store onlineplatforme i UK og nå ud til nye målgrupper.”

For Refined Networks er første skridt at nå de britiske modekunder. Andet skridt er at sikre at produkterne resonerer med målgruppen – og det er her, at Refined Networks går ud over logistik og adskiller sig fra andre virksomheder på markedet. 

Kulturelle nuancer og kundernes efterspørgsel

“Vores kommercielle team i London består af tidligere indkøbere fra John Lewis og Selfridges, samt merchandisere, der tidligere har skaleret og vækstet store britiske modebrands, som Phase Eight og Karen Millen,” siger Sune Bjerregaard og fortsætter: 

“Vi er derfor i stand til at give vores internationale brand-partnere en unik indsigt i produktvalg og købsadfærd hos de britiske modekunder. Refined vejleder om hvilke produktvalg og mængder brandsne skal lancere på markedet og sikrer, at deres britiske indsats er så rentabel som muligt, mens de stadig bevarer deres DNA.”

At opbygge og kunne præsentere det helt rette overbevisende valg af varer til Storbritannien kræver en solid forståelse af markedets nuancer: Det er vigtigt, man har de rigtige produktkategorier, størrelser, farver, materialer og prisniveauer – alt sammen er afgørende for en succesfuld lancering på en af de store platforme, der giver modebrands mulighed for at udstikke en niche og nå ud til markedets forskellige kundesegmenter.

Hos Saint Tropez og Soaked in Luxury har det britiske marked i mange år været et centralt fokus, men da DK Companys brands gik sammen med Refined Networks omkring AW21-sæsonen, accelererede deres salg på markedet. I dag kan mærkerne findes online på John Lewis & Partners, Next og Freemans i Storbritannien, samt på Brown Thomas og Arnotts i Irland.

Vores transformative partnerskab med Refined Networks har ikke kun styrket vores tilstedeværelse og kendskabet til vores brand på det britiske marked. Det har også skabt en imponerende, tocifret vækst i vores onlineydelse gennem 2023,” Thomas Schroder, Brand Director for Saint Tropez og Soaked in Luxury.

Denne præstation følger efter flere på hinanden følgende år med rekordomsætning for DK Company. I 2023 havde de en omsætning på 4,6 milliarder kroner – og nu har virksomheden planlagt yderligere lanceringer i Storbritannien på tværs af både dametøj og herretøj.

Sune Bjerregaard nævner den simple partnerform, som Refined Networks har udviklet, som en central drivkraft i forhold til virksomhedernes vækst. 

“Vi opkræver en kommission på salget, så vores succes afhænger af vores brands’ succes. Det vil sige, at Refined har ’hånden på kogepladen’. Teamet i London overvåger dagligt alt salg for at hjælpe brands med at udnytte nye, relevante trends, og de potentialer, der opstår i løbet af sæsonen. Brands har adgang til vores teknologiplatform, Refined 360°, som i realtid giver en indsigt i de forskellige kanalers performance samt lagerbeholding,” fortæller Sune Bjerregaard og bakkes op af MOS MOSH’ Olaf Hynding Hanquist, der siden MOS MOSH blev lanceret på John Lewis & Partners i foråret 2022 har oplevet positiv vækst online. 

“Online-rapporteringsværktøjet sikrer, at vi til enhver tid har fuldt overblik over vores præstationer, mens den regelmæssige, proaktive kommunikation fra Refined-teamet side har givet os mulighed for at udvikle en fælles strategi og cementeret vores partnerskab,” siger han.

“Deres dybe brandforståelse og onlineekspertise har vist sig at være medvirkende til løse de udfordringer der er med store platforme i Storbritannien,” tilføjer Thomas Schroder fra Saint Tropez og Soaked in Luxury. “Når vi går ind i 2024, er vores samarbejde med Refined Networks fortsat drivkraften bag vores vedvarende succes i det konstant udviklende digitale landskab i Storbritannien.”

Dette er en artikel sponsoreret af refined-networks.com.
Læs mere om, hvordan Refined Networks kan hjælpe netop din virksomhed ind på det britiske marked