Et kig indenfor: Maria Black åbner i Japan
Det danske smykkebrand spreder nu deres moderigtige smykker ud over Tokyo med deres nye flagship-store i storbyens mest kendte modedistrikt.Maria Black rykker nu for første gang udenfor sine skandinaviske nærmarkeder – nærmere bestemt til Tokyos ikoniske modedistrikt Shibuya, hvor de i denne måned åbner butik – og samtidig lancerer kollektionen ‘Forest Bathing’, designet eksklusivt til det japanske marked.
Det københavnske brand har rundet tolv år i smykkebranchen og med butiksåbningen i Tokyo har brandet nu i alt ni fysiske lokationer rundt om i Berlin, London, Oslo og selvfølgelig København – udover hos deres eksterne forhandlere fordelt over 40 lande.
Stylingen af Shibuya-butikkens interiør er skabt i samarbejde med den japanske designer Koki Kumagai med respekt for traditionelt, japansk håndværk og traditioner. Der er lagt vægt på brugen af ansvarlige materialer som det japanske washi-papir, genanvendt glas og aluminium, som bærende elementer for konceptets rå æstetik. Maria Blacks smykker vises i et langt glasvægsdisplay, der løber gennem butikkens venstre side, samt i mere traditionelle, firkantede glasmontre i en betalingsskranke, der nærmest gror ud af butiksgulvet. Brandet, der i de seneste år, har haft stor succes med sine piercing-studios, fokuserer dog her udelukkende på sine smykker produceret i Fairtrade Impact guld, genanvendt sølv og laboratoriegroede diamanter, da den japanske lovgivning kun tillader piercing udført af licenserede læger.
Den nye butiksåbning sker i takt med, at flere andre danske brands satser på den fysiske butiksoplevelse i udlandet. Her kan nævnes Ganni i Kina, Neye i Sverige og Selecteds ambitiøse strategi for hele 30 nye butiksåbninger i Nordeuropa.
Få et kig indenfor i Maria Blacks japanske butik, der åbner den 18. november 2022.