Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Efter 141 år i Danmark: Neye åbner første butik i udlandet

Butikskæden, der har eksisteret siden 1881, åbner ny butik i Malmø som første led i en større nordisk ekspansionsstrategi.
Butikskæden, der har eksisteret siden 1881, åbner ny butik i Malmø som første led i en større nordisk ekspansionsstrategi.

Når Neye næste måned åbner sin første butik i udlandet, så er det på baggrund af en større ekspansionsstrategi. Kæden, som er ejet af Neye-fonden, er nemlig nu – efter 141 år på dansk grund – endelig klar til at tilbyde deres udvalg af tasker, kufferter og tilbehør til resten af Norden. Og første skridt er en 200-kvadratmeter stor butik i det svenske indkøbscenter Emporia i Malmø. På sigt er det planen at åbne flere butikker i Norden, og en svensk webshop vil også stå klar i 2023.

“Vi har længe gerne ville bringe Neye ind på det svenske marked, og Emporia er et naturligt første skridt i den retning. Vi mærker generelt en god interesse for danske brands i Sydsverige, og her skal vi ind og byde os til med vores sociale profil og kvalitetsprodukter. Derudover kan vi rent praktisk og logistisk drive forretningen i Malmø fra vores danske hovedkontor, så det giver os nogle gode muligheder for at etablere os med en relativ lav operationel risiko,” siger administrerende direktør Camilla Raffnsøe om valget af netop Sverige i en pressemeddelelse.

Nye markeder, men samme ledestjerne

Neye har eksisteret siden 1881 og er – foruden deres placeringer på de fleste gadehjørner og storcentre med i alt 44 forretninger herhjemme – især kendt for deres faste velgørende formål om at donere butikkernes overskud til kræftforskning. Alene i 2022 har Neye-fonden doneret 9,6 millioner kroner til kræftforskningen i Danmark, og dette vil fortsætte med ekspansionen og butikken i Sverige.

“Vi glæder os meget til at åbne vores første udenlandske butik og til endelig at indlede det ekspansionseventyr, som vi længe har haft i støbeskeen. Vi har som mange andre virksomheder været ramt af et par hårde år under corona, men er glade for, at vi nu er i en position, hvor vi kan genoptage vores planer om ekspansion,” siger Camilla Raffnsøe videre.

Samtidig med åbningen i Sverige vokser butiksporteføljen i Danmark til 45 med endnu en åbning i Herning.