Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Nyt beauty område på CIFF

Beauty, salgsplatform og videndeling året rundt – CIFF med ny strategi

Når modemessen til februar kan fejre sit 30-års jubilæum bliver det med lanceringen af et nyt område for beauty-brands – det ene af flere nye tiltag.
Når modemessen til februar kan fejre sit 30-års jubilæum bliver det med lanceringen af et nyt område for beauty-brands – det ene af flere nye tiltag.

Med ny direktør, Sofie Dolva, der tiltrådte i august i år, bliver posen rystet nok en gang på modemessen CIFF, der i februar 2023 kan fejre sit 30-års jubilæum.

Hvor der er i de seneste år er blevet lagt et godt fundament for CIFFs mere bæredygtige profil, lanceres der nu et nyt område på messen, der i højere grad skal være med til at profilere CIFF som en livsstilsmesse. Det sker med tilføjelsen af et beauty-område, hvor primært nordiske beauty-brands får mulighed for at showcase sig over for indkøbere, der normalt har fokus på mode.

Med et miks af både etablerede og upcoming brands som Rudolph Care, Bodyologist, Porcelain perfumery, ToTheMoon, Honey og Kunkeii er det ønsket – udover at kunne introducere særligt indkøbere for nyt – at ramme den brydningsflade mellem mode, skønhed og livsstil, som man ser i store dele af detailleddet.

Udvalget er desuden kurateret ud fra brandsenes vækstpotentiale, som CIFF ønsker at understøtte. Tiltaget er nemlig samtidig led i en strategi om at ville være forretningspartner året rundt for messens deltagende brands. Målet er “at facilitere og forankre et endnu mere nuanceret community på tværs af fashion, lifestyle og beauty. Et community, der både kan dele knowhow, best practices og udfordringer og dermed hjælpe brands videre på deres næste eventyr,” som messen formulerer det i en pressemeddelelse.

“Udvidelsen er en del af vores rejse på vej mod det, vi kalder CIFF 2.0,” lyder det fra Sofie Dolva, der fortsætter:

“Det handler om, at vi vil være mere end blot en halvårlig handelsmesse og en samling fysiske showrooms. CIFF skal være en 360-graders forretningspartner for brands indenfor fashion og lifestyle. Et community, en salgsplatform og en videnspartner, der gør sig gældende med mærkbare benefits og udviklingsmuligheder året rundt.”

Beauty-fokus er ét af flere nye tiltag

Sofie Dolva har de seneste ti år arbejdet i skønhedsindustrien herunder fem år hos L’Oreal og senest hos Lulab som CCO, og hun kommer derfor med et indgående kendskab til messens nye indsatsområde.

“Der har i adskillige år manglet en platform for beauty i stil med den, vi har haft for fashion. En platform, som kan hjælpe især nordiske beauty-brands med at positionere sig på det internationale marked,” siger Sofie Dolva og uddyber:

“I langt de fleste toneangivende koncept- og detailbutikker kloden rundt finder du både tøj, accessories og beauty side om side, og den mere holistiske tilgang til mode, som blot én ud af flere lifestyle-strømninger, skal vi selvfølgelig kunne gribe og understøtte.”

I forlængelse af de foregående udgaver af CIFF vil der blive videreudviklet på blandt andet området for ansvarlig mode, Sustain, der skifter navn til ‘Slow Fashion’. Området med vintage, der sidste år med stor succes blev varetaget af Røde Kors Genbrug, vil til februar få følgeskab af vintagebutikkerne Tutsie og The Vintage Bar. Derudover vil der blive etableret et område for de brands, der ellers er alene i eget showroom, et kurateret område under navnet ‘The Apartement’, der også skal facilitere forbrugerevents i samarbejde med Elle. Og endeligt vil CIFF til februar – igen, som de gjorde back then i modeugens spæde start – “åbne” modeugen mandag aften med et stort anlagt ready-to-buy-show for presse og op mod 1200 forbrugere i Bella Arena med særligt henblik på de mange brands, der holder til i CIFFs showrooms året igennem.

For artiklen irrelevant fun fact om Bella Arena: Et af arenaens byggematerialer er fremstillet af genanvendte plastikdele fra Carlsbergs ølfustager.