3 nye showbrands, du skal holde øje med
Denne sæson er posen blevet godt rystet, og det betyder mange nye showbrands til Copenhagen Fashion Week SS23. Lær tre af dem at kende her.Med Copenhagen Fashion Weeks øgede fokus på at opbygge designtalenter er der ikke overraskende mange nye showbrands at finde på denne sæsons kalender. Flere af dem er også internationale som blandt andre Aeron og Schnayderman’s, og der tegner sig en god bredde i både udtryk og stemning ved ugens præsentationer.
Her kan du blive klogere på tre af debutanterne til Copenhagen Fashion Week SS23.
Aeron
Ungarske Aeron er for første gang at finde på showkalenderen. Brandet er grundlagt i Budapest af Eszter Áron i 2012 med et fokus på at kombinere traditionelt håndværk med den moderne kvindes dagligdagsbeklædning. Ved deres show vil man blive præsenteret for brandets relancering som et ansvarligt luksus-strik-mærke. Med det nye fokus på strik imødekommer brandet både kundernes efterspørgsel, og med ny, innovativ teknologi kommer brandet også tættere på sine ønskede bæredygtighedsmål. Som led i relanceringen skæres der netop ind til benet med den nye underlinje Zero, som strikkes med zero-waste-metoder og er sæsonløs.
P.L.N.
P.L.N. er grundlagt af Peter Lundvald Nielsen og er ligeledes et debutantbrand på showkalenderen. Peter Lundvald Nielsen har en fortid hos Balenciaga og Ottolinger, og i 2020 grundlagde han så sit eget brand P.L.N., som officielt blev lanceret i august 2021 med et showroom under modeugen. Her fik i-D Magazine øje på det nye brand, som blev nævnt i artiklen “The seven best collections at Copenhagen Fashion Week SS22”. P.L.N. kombinerer europæisk punk med workwear-referencer og gotiske detaljer, og alt fremstilles som made-to-order.
Schnayderman’s
Vi har før stiftet bekendtskab med svenske Schnayderman’s på den officielle kalender, men ved denne sæson er det første gang, vi får et fysisk show at se fra brandet. Hidtil har de excelleret med poetiske og finurlige video-produktioner, som har nydt godt af det digitale format, vi har haft de sidste par sæsoner. Schnayderman’s DNA bunder i kvalitet og tidløshed og med et mantra om, at hver lille stofrest skal bruges til tøj, har de et stort fokus på at minimere ethvert ressourcespild. Dette kommer også til udtryk i deres regel om, at alt tøj, som ikke er solgt indenfor tre sæsoner, bliver upcyclet eller genanvendt i deres capsule-kollektion GIT-OYG.