COPENHAGEN FASHION WEEK AW22
SHOWANMELDELSE

Schnayderman’s sætter fokus på kærestesorger og det mentale helbred i gribende showfilm

Med en kunstnerisk fortælling, der kommenterer på verden omkring os og de temaer, der vedrører ungdommen, leverer det Stockholmske brand et brag af et show – også selvom det kun er digitalt.
02.02.2022 ∙ af Mikkel Lind Sorgenfrey
Foto: Copenhagen Fashion Week

Schnayderman’s, digital, onsdag d. 2. februar 2022 kl. 14.00 

Det er en almindelig overbevisning, at enhver historie har en begyndelse og en slutning, indleder fortælleren i svenske Schnayderman’s digitale showfilm med titlen ‘The Dreamer/The Fool’, som præsenterer en AW22-kollektion i et fiktivt og fantasifuldt univers. Men er det nu også rigtigt med den overbevisning?

Fortællingens antihelt er en drømmer, der ikke begærer det, han kærlighedsmæssigt har brug for, og derfor bliver han ved med at køre i ring og begå de samme fejl igen og igen. På en kinesisk restaurant møder han en tarotlæser, mademoiselle Schnayder, klædt i en bordeaux blazerjakke i velour. Hun kan hjælpe ham ved at fortælle ham sandheden om, hvem han er, og hvad han egentlig har brug for.

Filmen skifter mellem den surrealistiske virkelighed og antiheltens flerstemmige sind visualiseret som et gruppeterapimøde med kloner af ham selv i et mørkt tomrum. De er klædt i passende skjorter og sweatshirts i bordeaux og mørkegrøn, hvor der på sidstnævnte meget sigende står ‘Nice Dreams’ hen over brystet.

Tarotlæseren fortæller ham, at hans historie ikke har en begyndelse og slutning, men at han er fastlåst i et loop. Men hvad er et loop, spørger en – ligesom hovedpersonen – ubevidst guldfisk fra sin bowle. Mens vi ser modellen gå catwalk i efterårsvejr i tomrummet, får vi forklaret, at antihelten ifølge tarotlæseren har været forelsket mange gange før, og at drømmen har haft sin chance for at blive til virkelighed, men at det aldrig er lykkedes. Og hver gang et forhold slutter, tvivler vores hovedperson på sig selv. Hvad gjorde jeg forkert? Er jeg ikke elskværdig?

Men efter en rum tid har han glemt det hele igen og er tilbage, hvor han startede.

Filmen er en smuk, velproduceret og humoristisk fortælling om menneskets psyke og vores evne til at håbe og drømme. Den er  velskrevet, velspillet, og smukt filmet, og skuespilleren Christoffer Redmans fortællerstemme er eminent.

Men hvad så med tøjet? Det træder en smule i baggrunden af den gribende historie, men det gør faktisk ingenting, for kollektionen klæder filmen som et velkoreograferet kostumedesign. Det giver mening og virker naturligt. Hvad der også virker naturligt er arbejdet med repræsentation og kønsforståelse. Særligt sidstnævnte er interessant, fordi den mandlige fortællerstemme siger alle karakterers replikker, og selvom det virker banalt, så udfordrer det forventningen, specielt når kvinderollerne åbner munden, men også når den unge hovedperson taler med en ældre stemme. Et sjovt kneb.

Kommer vores antihelt nogensinde ud af loopet? “I like having my heart broken,” siger hovedpersonen selvdestruktivt, lige inden han møder sin drømmepige igen, men forfra. Hun bærer en multifarvet, tilknappet skjorte i 90’nuancer. Hvilket tarotkort fik han egentlig? Det blev selvfølgelig ‘The Dreamer’, som vendt på hovedet er ‘The Fool’.

“Ah, a loop,” bobler den iagttagende og nu bevidste guldfisk i bowlen.

Man kan diskutere, om Schnayderman’s AW22-kollektion træder for meget i baggrunden, men brandet er nu alligevel nået frem til en balancegang, hvor kollektion og film løfter hinanden. Samtidig er ambitionsniveauet så højt og resultatet så godt, at det fysiske show ikke savnes. I stedet har vi fået en kunstnerisk fortælling, der kommenterer på verden omkring os og taler ind i en tid, hvor kærestesorger, overthinking og det mentale helbred er nogle af ungdommens største udfordringer.

Se hele kollektionen her