I kølvandet på den nye europæsiske tekstilstrategi, der af lektor, phd. Else Skjold er blevet kaldt “den største omvæltning siden globaliseringen,” lanceres nu et netværk af 25 europæiske modeorganisationer, der vil stå sammen om at “bakke op om og fremskynde omstillingen af den europæiske modeindustri henimod en mere bæredygtig, innovativ, inkluderende og kreativ fremtid,” som det lyder i en pressemeddelelse.

De 25 organisationer, der foruden Copenhagen Fashion Week og Global Fashion Agenda også tæller blandt andre Fédération de la Haute Couture de la Mode og Fashion Council Germany, mødtes til et initierende møde over to dage i Frankfurt i slutningen af marts i år, hvilket også gav navnet til den nye koalision; Frankfurtaftalen. Initiativet er støttet af Messe Frankfurt og dens globale Texpertise Network, der afholder mere end 60 årlige arrangementer i og for tekstilsektoren.

Hovedideen er med det nye netværk at kunne uddanne og videndele, men også at stå sammen om
“kollektivt at udvikle en aktiv og reaktiv strategi for branchens behov for at ændre sig i de næste måneder.” Herigennem ønsker de at udvikle en fælles forståelse om en række praktiske mål, der vil fremskynde at disse mål  omsættes til realistiske tiltag og politiske anbefalinger. Hvor det nye netværk herudover først vil sætte ind, fremgår ikke – men man kan håbe på, at de netop vil gå praktisk til værks, så der kan skabes forandring, som er hurtig at implementere i forhold til at kunne efterleve den nye tekstilstrategi, der vil have stor betydning for en lang række virksomheder allerede i 2030.

Mariya Gabriel, EU-kommissær for innovation, forskning, kultur, uddannelse og ungdom, holdt åbningstalen på topmødet i Frankfurt den 23. marts 2022, og hun bakker op om initiativet: “Jeg ved, at dette møde blandt andet handler om at drøfte muligheden for at oprette en europæisk modealliance. Jeg synes, det er en genial idé. I kan regne med mig og min støtte.”

Næste møde finder sted den 18.-20. oktober 2022 på Gran Canaria.