I slutningen af november måned trådte restriktioner om coronapas og mundbind for kunder i kraft. Det fik Dansk Detail til at forvente en nedgang i detailhandlens salg på op mod 20 procent. De var særligt bekymrede for de selvstændige erhvervsdrivende.
Og rigtigt nok: selvom restriktionerne ikke forhindrer butikkerne i at holde åbent, oplever flere små erhvervsdrivende alligevel, at kunderne bliver væk. Én af dem er Line Skellgaard Petersen, indehaver af Båndsalonen i Larsbjørnsstræde i København.
“Uanset om der er kommet nye restriktioner eller ej, så kan vi kan mærke det, hver gang der har været et pressemøde,” fortæller hun. Selv oplever hun en nedgang på omkring 50 procent i Båndsalonens omsætning for december måned. Og med Omikrons hastige udvikling og stigende smittetal er det bestemt ikke blevet bedre.
“Det er, som om folk bliver bange for at gå ud,” siger hun.
Det bakker Nikolai Klausen, direktør i Dansk Detail, op om.
“Alle restriktioner signalerer, at man skal passe på, og instinktivt ændrer det forbrugernes adfærd. Det er heller ikke forbudt at holde julefrokost, men alligevel aflyser folk. Det gælder selvfølgelig også den fysiske detailhandel,” siger han.
Men der har indtil nu ikke været nogen hjælp at hente, for når restriktionerne ikke har forhindret de erhvervsdrivende i at holde dørene åbne, så er tanken, at der heller ikke skal følge kompensation for tabt omsætning med.
“Selvfølgelig giver det mening at gøre noget for at dæmme op for smitten, men jeg ville ønske, at der blev tænkt lidt mere på de små erhvervsdrivende. Det kan føles, som om politikerne ikke er klar over, hvor stor en effekt selv de mindste restriktioner har,” siger Line Skellgaard Petersen.
Flere restriktioner
I søndags trådte yderligere restriktioner i kraft. Flere af dem rammer detailhandlen, og det fik – for at undgå øget frygt for smitte blandt forbrugerne – Dansk Detail, WEAR, Skobranchen.dk, Men’s Fashion World og Danske Handelsbyer til at melde fælles ud, at det altså fortsat er sikkert for kunderne at handle i de fysiske butikker. Det skriver netmediet Detailfolk.dk.
“Selv i en af de mest travleste perioder i detailhandlen er der ingen evidens for, at detailhandlen er en ’superspreder’. Kunderne bærer mundbind, medarbejderne bærer mundbind eller visir, der er håndsprit, afstandsmarkeringer, arealkrav og skiltning,” fremgår det af meddelelsen om de seneste restriktioner.
De medfører blandt andet arealkrav per kunde, og at ansatte med kundekontakt uden undtagelse skal bære maske eller visir samt krav om håndsprit og opsætning af informationsmateriale fra Sundhedsstyrelsen i butikkerne.
Frivillig dvaleordning
Dét har fået et bredt flertal blandt Folketingets partier til at indgå en aftale om kompensation for nødlidende virksomheder. Erhvervsdrivende kan derfor nu selv vælge, om det bedre kan betale sig at gå i dvale med kompensation, frem for at holde forretningen åben med restriktioner. Det hilser Emil Fannikke Kiær, politisk direktør i Dansk Industri, velkomment.
“Det er både helt centralt og ret og rimeligt, at virksomheder som rammes af arealkrav eller begrænsede åbningstider kan vælge at gå i dvale og lukke midlertidigt ned, hvis det giver mere økonomisk mening end at drive virksomheden videre med nedlukningslænker om benene. Det må og skal altid være op til den enkelte virksomhedsejer at bestemme, hvad der giver bedst økonomisk mening, når det offentlige så kraftigt griber ind i forretningen, som tilfældet nu er,” udtaler han i en pressemeddelelse.
Båndsalonens Line Skellgaard Petersen ved dog ikke om de nye regler for kompensation vil kunne hjælpe hende.
“Det er en fin mulighed, forudsat at kompensationen batter noget. Den skal selvfølgelig kunne betale regningerne, men det har også nogle brandmæssige konsekvenser at lukke helt ned. Jeg vil ikke kunne være til rådighed for mine kunder, og det vil være skidt for mit ry og mit brand,” slutter hun.
Nyeste restriktioner for detailhandlen
- Der indføres indendørs arealkrav i detailhandlen med afsæt i butikkernes størrelse. Butikker under 2000 kvadratmeter skal leve op til et arealkrav på fire kvadratmeter per kunde.
- I detailhandlen skal ansatte, der har kundekontakt, have mundbind eller visir på, uanset om de har gyldigt coronapas.
- Krav om opsætning af informationsmateriale fra Sundhedsstyrelsen samt krav om håndsprit i butikkerne.
Kilde: Erhvervsministeriet