Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Corona

Dansk Detail om nye coronakrav: “Det er erhvervslivet, der kommer til at stå med regningen"

Nye regler om mundbind og skærpede krav til coronapasset får Dansk Detail til at forvente en nedgang i detailhandlens omsætning på op mod 20 procent.
Nye regler om mundbind og skærpede krav til coronapasset får Dansk Detail til at forvente en nedgang i detailhandlens omsætning på op mod 20 procent.

Fra i dag træder de nye coronarestriktioner i kraft, og det betyder, at man skal bære mundbind i blandt andet detailforretninger samt skærpede krav til coronapasset. Og det vækker ikke glæde hos brancheorganisationen Dansk Detail.

“Grundlæggende støtter vi op om alt, der kan være med til at forhindre, at der kommer øget smittetryk, og dermed holde en nedlukning væk,” siger Nikolai Klausen, direktør i Dansk Detail og Wear.

Men de nye krav kommer ikke uden konsekvenser. Ifølge Dansk Detail faldt omsætningen i de fysiske detailbutikker mellem 15 og 20 procent, da der sidste år blev indført mundbindskrav.

“Man sender samtidig et signal om, at nu skal vi passe på, for nu sker der noget farligt – og det smitter af på handlen. Det har en større effekt på de her forretninger, end man måske tænker over som politiker,” siger Nikolai Klausen.

Rammer de små hårdest

Forleden kunne man i RetailNews læse, at Dansk Detail ville kræve erstatning, hvis de nye mundbindskrav for både kunder og ansatte blev indført. Kravene endte dog ikke med at gælde de ansatte, hvis de i stedet kan fremvise et gyldigt coronapas.

“Det er fint nok, at vi laver de her restriktioner, men det har konsekvenser for de erhvervsdrivende. Og vi kan se, at når vi fjerner restriktionerne, så stiger omsætningen igen,” siger Nikolai Klausen og understreger, at det går særligt hårdt ud over de små:

“Det har altså en hårdere økonomisk effekt på de selvstændige erhvervsdrivende. Måske tænker nogle af de store, at kunderne bare rykker til onlinehandlen, men der er en kæmpe underskov af erhvervsdrivende, som ikke har den mulighed.”

Han efterlyser, at man kigger på, hvornår der kan gives erstatning. Med de 15 til 20 procent, som Dansk Detail forventer, at de nye restriktioner vil medføre af tab i omsætningen, er der stadig et stykke vej op til de 45 procent, der kræves i tabt omsætning i dag.

“Det er erhvervslivet, der kommer til at stå med regningen. Det er vigtigt at forstå, at uanset hvilke beslutninger politikerne tager, så har det en konsekvens. Men der følger ingen kompensation med nogen af de her forslag, så tabene må vi absorbere selv,” siger Nikolai Klausen.

Soulland udgiver bæredygtighedsrapport på Black Friday for igen “at sætte spørgsmålstegn ved evig vækst og profit”