kulturanbefalinger esben weile kjær
KULTURANBEFALINGER

“Det er lige, hvad vi har brug for i en tid, hvor modejournalistik bliver mere og mere tandløs”

En guide til Instagram, et danskstiftet, internationalt magasin for modekritik og et nyt rockband. Kunstner Esben Weile Kjær deler ud af inspirationen i sit arbejde og giver os sine kulturanbefalinger.
17.12.2021 ∙ af Mikkel Lind Sorgenfrey
Foto: Portræt af Esben Weile Kjær / Pavle Nikolic

I denne uge giver billedkunstner Esben Weile Kjær os sine kulturanbefalinger, der byder på unge modebrands, et magasin om kunst og mode og et rockband med en tidligere modefotograf. Han er uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium i music management og studerer i øjeblikket på Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvorfra han dimitterer i 2022. Hans praksis involverer forskellige medier som skulptur, video og performance og behandler temaer som oplevelsesøkonomi, generationsangst og popkulturens indflydelse på samfundet.

Esben Weile Kjær har allerede markeret sig som et af performancekunstens store talenter i Danmark med udstillinger og performances på blandt andet Den Frie Udstillingsbygning, Statens Museum for Kunst, Copenhagen Contemporary, Overgaden Institut for Samtidskunst og Kunstforeningen GL STRAND samt i udlandet på blandt andet Paris Internationale og Nordic Contemporary i Paris.

I dag er han aktuel med bogen ‘Esben Weile Kjær – People are the ultimate spectacle’, som ikke er en bog skrevet af ham, men om ham og hans kunstneriske virke af skribenter som kunstanmelder Mathias Kryger, kurator og anmelder Jeppe Ugelvig og kunstnerens egen søster Anna Weile Kjær, der ligeledes er kurator og kunsthistoriker. For tiden arbejder han desuden på sin afgangsudstilling, som åbner på Kunsthal Charlottenborg i april, og hans første soloudstilling i det nye Andersens Contemporary på Rentemestervej i Københavns Nordvestkvarter.

Her fortæller han om, hvad der har inspireret ham i den seneste tid.

Hvad har du på set for nylig?

“Jeg synes, man skal sætte sig ned, åbne Instagram og kigge grundigt på alle de unge danske designere og brands, der ud af meget lidt laver ekstremt meget. Kig for eksempel på P.L.N., Solitude Studios og Icon Visions. Jeg synes ikke, modeverdenen i Danmark er god nok til at bakke op om og inkorporere mere eksperimenterende designere og mode-baserede projekter. Jeg synes, at modebranchen bør blive bedre til at skubbe den her slags projekter frem. Det vil være godt for alle i sidste ende, særligt også for dem, som tænker mere kommercielt.”

 

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af ICON VISIONS (@icon.visions)

Har du læst noget anbefalelsesværdigt på det seneste?

“Magasinet Viscose er et af de mest interessante magasiner, jeg har læst længe. Ligegyldigt om jeg har været i L.A. eller Berlin, så er jeg stødt ind i den meget ambitiøst designede publikation, som er spækket med tekster skrevet af kunsthistorikere, akademikere og kunstnere, der alle reflekterer over modens væsen og temperament. Tonen er kritisk, humoristisk, analyserende og skarp. Det er lige, hvad vi har brug for i en tid, hvor modejournalistik bliver mere og mere tandløs. Jeg glæder mig meget til at følge projektet fremadrettet.”

viscose journal

Den seneste udgave, ‘Issue 2: CLOTHES’, af Viscose Journal. Foto: David Stjernholm

Hvilken musik lytter du til?

“Min ven Aske satte The Hellp på, imens vi kørte rundt i det mørke Jylland i sidste uge. Jeg har især hørt tracket ‘TU TU NEUROTIC’ lige siden. Den ene halvdel af projektet er Noah Dillon, der også er fotograf og har skudt en del mode. Jeg synes, det er et godt eksempel på, hvordan modeverdenens strategier kan blive sat i spil i andre kunstneriske udtryk på en interessant måde.”

the hellp

Still fra musikvideoen ‘TU TU NEUROTIC’ af The Hellp.

“Det er vigtigt at forstå, hvor de kategorier, modeverdenen arbejder med, kommer fra, og hvordan de har med politik og magtstrukturer at gøre”