Store lagersalg, varelagre, der bliver brændt, eller tøj, der bare ligger hen. Overproduktion i modeindustrien er et velkendt problem, men nu er danske Minimum klar med en løsning, der kan give varelageret nyt liv.

I samarbejde med den portugisiske fabrik Valérius 360, der har specialiseret sig i cirkulær genanvendelse, er Minimum i stand til at optrevle usolgte styles fra deres varelager for at skabe nyt garn til nyt tøj – og det er nu blevet til Minimums første cirkulære kollektion.

Den er skabt af fibermassen fra i alt 4.448 usolgte styles fra Minimums varelager. Fibermassen er tilført certificeret økologisk bomuld, der udgør 50 procent af den samlede fibermængde for at styrke garnet. Den mindre mængde af fibre, der er for korte til at blive genanvendt, bliver i stedet sendt videre til papirindustrien for at undgå spild. Og de fibre, der flyver rundt i luften på fabrikken, bliver opsamlet af en ventilator for at blive ført tilbage i produktionen igen. Initiativet er en del af Minimums samlede bæredygtighedsindsats kaldet ‘Impact’ etableret i 2018. Indsatsen består af en række projekter, som arbejder med at reducere brandets påvirkning på planeten.

“Vi gør allerede meget for at minimere overproduktion med flere trans-seasonal produkter (mindre sæsonbestemte, red.), bedre kvalitet og mere klassisk design, men det sker, og når det sker, er vi af den holdning, at det er bedre at opsøge måder at genbruge egne produkter end at destruere dem og købe aflad ved at plante et træ et eller andet sted,” siger Steen Engelbrecht, administrerende direktør for Minimum.

De 4.448 styles er blevet til 3.600 nye stykker tøj i en mekanisk og kemikaliefri proces på den cirkulært producerende fabrik ejet af Valérius Hub Group i Portugal. Her samles alle de overskydende styles for at blive sorteret efter farve, struktur og komposition. Derefter klippes de i småstykker for at blive optrevlet og bearbejdet mekanisk til nyt garn. Alle steps i produktionen i Portugal sker inden for en radius på 50 kilometer og med vedvarende energi.

Forsker: Ikke den bedste løsning

Postdoc, ph.d. Nynne Nørup er civilingeniør i miljøteknologi og ansat som forsker ved Det Kongelige Akademi. Her arbejder hun på projektet ‘Tekstilsymbiose Herning – tekstilrester og affald som ressource’ finansieret af Lifestyle & Design Cluster. Nynne Nørup mener dog ikke, at der i Minimums tilfælde er tale om den bedste løsning ud fra et miljø- og klimahensyn.

“Præmissen for, at tøjet skal genanvendes med den her teknologi, hvor man reducerer mængden af fibre, er forkert. Der er ikke tale om, at tøjet er blevet slidt, og derfor baserer genanvendelsen sig ikke på en funktionel præmis, men på en økonomisk præmis. Det handler om, at man synes, tøjet ikke kan sælges, og det vil aldrig give mening ud fra et miljømæssigt aspekt,” siger hun og fortsætter:

“Hvis nu tøjet havde været brugt og var blevet så hullet, at det ikke længere ville give mening at reparere det og fastholde det som tøj, så kunne man gå videre til at genanvende fibrene ved hjælp af den her teknologi.”

Hun peger i stedet på andre løsninger for at afsætte tøj, der kan være svært at sælge.

“Det er selvfølgelig en bedre løsning, end at tøjet bliver brændt, men man kan gøre meget andet, inden det kradses op til fibre,” siger postdoc, ph.d. Nynne Nørup.

“I stedet for at optrevle tøjet kunne man eksempelvis redesigne det, farve det, klippe det op og sy det om. Det havde været en mere miljøvenlig løsning,” forklarer hun.

Innovation skaber forandring

Hos Minimum anerkender de, at genanvendelse af nyt tøj ikke er den optimale løsning. Men ifølge Kristina Nissen, design & buying manager hos Minimum, skal initiativet ses som en del af en innovativ proces.

“Det er helt korrekt, at sidste udvej er at genanvende usolgte styles. Når det er sagt, ser vi vores første erfaring med genanvendelse af færdige tekstiler som en idégenerator for, hvad vi ellers kan anvende teknologien til. For os er det ikke en profitabel forretning, men en meningsfuld forretning, og vi vil blive ved med at afsøge alternativer og muligheder for genanvendelse af tekstiler, der øger cirkulariteten hos Minimum,” siger hun.

Det danske tekstilproduktions- og innovationsselskab Textile Pioneers, der har formidlet samarbejdet mellem Minimum og fabrikken Valérius 360, mener, at der med samarbejdet om genanvendelsesteknologien kan være tale om en potentiel game changer for modeindustrien.

“Det er afgørende, at vi begynder at genbruge både usolgte beklædningsgenstande og på længere sigt vores eget brugte tøj for at skabe nye garn. For os er det vigtigt, at vi indleder partnerskaber som dette for at kunne skabe den nødvendige bæredygtige forandring i industrien. Med udviklingen fra Valérius 360 tager vi et stort skridt i retning af at kommercialisere cirkularitet, som vil være en game changer for branchen,” siger Kim Rohde Mogensen, medejer af Textile Pioneers.

Indtil nu har det kun været muligt at genanvende cut-offs og tekstilaffald, men med samarbejdet er de nu blevet i stand til at opnå fuld cirkularitet i en produkt-til-fiber-til-produkt-proces.

Minimums administrerende direktør understreger, at genanvendelsesteknikken ikke er en sovepude for overproduktion, men at den kan være en del af løsningen ved at sætte nye standarder for genanvendelse af færdige tekstiler.

“Investering i nye bæredygtige udviklinger som denne er indtil videre ikke en rentabel forretning, men det er sund fornuft og en bedre forretning for planeten. Vi håber, at vi kan være en case, der inspirerer andre modebrands til at anvende og støtte den bæredygtige innovation, der nu er klar på markedet,” siger Steen Engelbrecht.

Den nye kollektion med navnet ‘Impact 01: Re-made’ består af unisex sweatshirts, sweatpants, t-shirts og shorts og er til salg online fra den 1. december 2021.

Sådan kan brands tjene penge på det samme tøj igen og igen