I februar måned sidste år annoncerede Pandora, at virksomhedens egne driftsoperationer skal være klimaneutrale inden 2025, men nu tager det globale smykkefirma skridtet videre.

Inden 2030 vil Pandora halvere sine drivhusgasudledninger med 50 procent på tværs af hele smykkefirmaets værdikæde, og senest ti år efter – inden 2040 – skal værdikæden være klimaneutral. Planen gælder altså ikke kun Pandora, men også alle leverandører og forretningspartnere, og det kan blive en udfordring, indrømmer Pandoras CEO, Alexander Lacik.

“Vi har en klar idé om, hvordan vi opnår de fleste af vores udledningsreduktioner, men vi er også klar over, at vi endnu ikke har alle svarene,” udtaler han i en pressemeddelelse. Han mener dog, at det er den rigtige vej at gå.

“Klimakrisen er vores tids mest presserende spørgsmål, og virksomheder må gøre, hvad de kan for at finde de nødvendige løsninger. Vores forpligtelse vil forberede Pandora til fremtidens lav-emissionsøkonomi og forhåbentlig bidrage til en positiv forandring i smykkeindustrien,” siger han.

De nye planer for en klimaneutral virksomhedsdrift igennem hele værdikæden får roser med på vejen af Science Based Targets-initiativet, som har blåstemplet Pandoras målsætninger.

“Vi lykønsker Pandora med at sætte videnskabsbaserede mål i overensstemmelse med at begrænse opvarmningen til 1,5 grader – det mest ambitiøse mål i Parisaftalen,” udtaler Alberto Carrillo Pineda, administrerende direktør for Science Based Targets-initiativet i Carbon Disclosure Project. “Ved at opstille ambitiøse mål baseret på klimavidenskab, tager Pandora rigtige skridt på vejen til at forhindre de mest skadelige virkninger af klimaforandringerne.”

Kun 20 procent udledes af Pandora selv

I 2020 skiftede Pandora til 100 procent vedvarende energi på sine fabrikker, og virksomheden planlægger at købe grøn strøm til sine mere end 1.300 butikker og distributionscentre. Det skal være med til at gøre selve Pandora kulstofneutral inden 2025. Men Pandoras egen drift udgør ifølge virksomheden selv under tyve procent af værdikædens samlede udledning.

Udledninger fra råvarer, emballage, transport, franchisebutikker og andre kilder uden for Pandoras egen drift står nemlig for mere end 80 procent af virksomhedens samlede drivhusgasaftryk. Pandora planlægger at kunne reducere aftrykket med 42 procent inden 2030 og oplyser, at smykkefirmaet indtil videre arbejder mod målet ved at vælge kulstoffattige materialer som genbrugssølv og -guld og mere bæredygtig emballage.

Fremadrettet vil kulstofpåvirkningen i stigende grad blive indregnet i centrale forretningsbeslutninger såsom valg ­­– og udelukkelse – af leverandører og partnere. Men for at hjælpe leverandører med at foretage de nødvendige ændringer og få tilstrækkeligt med data til at spore og rapportere deres fremskridt, vil Pandora oprette et såkaldt leverandørprogram. Dét håber Pandoras CEO opbakning til.

“Vi vil opfordre vores leverandører og forretningspartnere til at hjælpe os med at gøre dette til virkelighed,” siger Alexander Lacik.