Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Pandora med ny grøn strategi: Vil udligne CO2-udledning i 2025

Om fem år har den danske smykkegigant enten reduceret eller kompenseret for den CO2-udledning, der stammer fra deres egne operationer – og siden skal resten af værdikæden følge trop.
Om fem år har den danske smykkegigant enten reduceret eller kompenseret for den CO2-udledning, der stammer fra deres egne operationer – og siden skal resten af værdikæden følge trop.

“At adressere klimaforandringerne er en af de største udfordringer i verden i dag, og som en stor, global virksomhed har vi en forpligtelse til at bidrage til de nødvendige løsninger. Ansvarlige forretningsmodeller, som genanvendelse af materialer, har altid været en del af Pandoras arbejdsmodel, og nu forpligter vi os til et ambitiøst mål om at reducere vores CO2-udledning og hjælpe med at fremme bæredygtighed i smykkeindustrien.”

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Pandoras CEO, Alexander Lacik, i forbindelse med fremlæggelsen af virksomhedens nye grønne strategi. En strategi, der indeholder to konkrete mål. Inden udgangen af 2020 skal virksomhedens to fabrikker i Thailand køre udelukkende på vedvarende energi. Og så vil Pandora i 2025 fjerne al CO2-udledning fra virksomhedens egne operationer, altså fra både håndværks- og distributionsfaciliteter, butikker og kontorer. De første 95 procent regner de med at kunne reducere selv, hvorimod de sidste fem procent skal udlignes via klimakvoter, som vi også har set mange andre virksomheder i både mode- og smykkebranchen gøre det de seneste år.

Inden udgangen af 2020 skal Pandoras to fabrikker i Thailand køre udelukkende på vedvarende energi.

“Vi ønsker at gøre så stor en forskel, som muligt. Derfor starter vi med at reducere vores udledning gennem energibesparende projekter og ved at skifte til vedvarende elektricitet – i Thailand vil dette ske via samarbejde med leverandører af solenergi. De steder, hvor vi ikke kan reducere selv, vil vi kompensere via projekter af høj kvalitet – men vi forventer, at dette vil være mindre end fem procent af vores samlede aftryk,” supplerer Mads Twomey-Madsen, der er bæredygtighedschef i Pandora.

Resten af værdikæden skal også følge trop

Men selvom Pandoras nye mål synes ambitiøse, er der stadig lang vej til at virksomheden kan kalde sig helt grøn. Den danske smykkegigant, der blev stiftet tilbage i 1982 af ægteparret Winnie og Per Enevoldsen, er i dag en global virksomhed, som sælges i mere end 100 lande via 2400 konceptbutikker, og som beskæftiger 27.000 medarbejdere i hele verden –størstedelen i Thailand, hvor deres smykker fremstilles. Af denne grund er det kun en lille del af den samlede CO2-udledning, som stammer fra virksomhedens egne operationer. Hele 90 procent udledes fra resten af værdikæden – og er dermed ikke en del af den nye reduceringsplan.

Men ifølge Alexander Lacik og Mads Twomey-Madsen, er der også her ambitioner om at få et grønnere aftryk:

“Vi anerkender fuldt ud vigtigheden af ​​at reducere den udledning, der stammer fra vores indkøb af råvarer, fremstilling af smykkedele, transport og andre typer kilder til kulstofudledning i vores værdikæde. Derfor har Pandora forpligtet sig til at sætte et videnskabsbaseret mål gennem klimainitiativet ’Science Based Targets Initiative’. Det betyder, at vi vil igangsætte ny forskning i år for at øge vores forståelse af vores fodaftryk, og inden for de næste to år vil vi præsentere en plan og et detaljeret mål for, hvordan vi kan reducere udledningen i hele vores værdikæde.”

Pandora har endnu ikke meldt ud, hvilke projekter de vil støtte i forbindelse med virksomhedens fremtidige klimakompensation.