Hvor meget kan vi vokse, spurgte Stine Goya med sit seneste show under Copenhagen Fashion Week. Her præsenterede designeren sin SS22-kollektion under navnet ‘How Much Can We Grow’, og nu – ikke længe efter – er der kommet et økonomisk svar på spørgsmålet.

For virksomheden bag, Stine Goya A/S, har netop offentliggjort sit årsregnskab for perioden april 2020 til marts 2021 – et regnskab, der viser en markant fremgang med et mere end fordoblet overskud.

Modevirksomhedens bruttofortjeneste stiger en smule fra 20,7 millioner kroner i regnskabsår 2019/20 til 22,8 millioner kroner i 2020/21, mens årets resultat før skat mere end fordobles fra 3,5 millioner kroner i 2019/20 til 7,2 millioner kroner i 2020/21. Efter skat har Stine Goya A/S præsteret et resultat på 5,6 millioner kroner i 2020/21, hvilket er en fremgang på 110 procent i forhold til året før, hvor resultatet var 2,6 millioner kroner.

Ifølge Stina Goya A/S’ ledelse kan fremgangen skyldes en øget efterspørgsel på farver efter en krisetid.

“Årets resultat er tilfredsstillende ikke mindst set i lyset af Covid-19-pandemien. Vi oplever en stigende interesse – i Danmark og i udlandet – for Goyas farverige og meget genkendelige design og brandunivers. Det skyldes nok, at forbrugerne har lyst til flere farver i tilværelsen efter coronakrisen. Derudover er den positive udvikling et resultat af effektive tilpasninger og en stærk indsats fra alle ansatte samt markeder, der til trods for store udfordringer har performet bedre end forventet,” udtaler Thomas Hertz, CEO i Stine Goya, i en pressemeddelelse.

En del af overskuddet bruges til at polstre virksomheden ved at blive overført til egenkapitalen, som hæves fra 12,7 millioner kroner i 2019/20 til 15,4 millioner kroner i 2020/21. Ledelsen forventer at kunne vise yderligere vækst på både top- og bundlinje i næste årsregnskab.

Stine Goya A/S oplyser til Fashion Forum, at selskabet i regnskabsår 2020/21 har modtaget 560.000 kroner i coronastøtte.