“Indkøberne ved godt, at salget kommer til at køre, som det plejede, når SS22 lander”
Modemesserne er tilbage fysisk, men hvordan ser de ud post-corona? Fashion Forum er taget til Revolver for at måle temperaturen – både lige inden og midt under messen.Når man træder ind i Øksnehallen fra Kvægtorvet, er der kasser og varer alle steder. Det er tirsdag, og de udstillende brands er ved at stille op og gøre klar til denne sæsons modemesse hos Revolver, der også finder sted i Forum.
Der bliver hængt tøj på bøjler, og steamerne kører på højtryk, så alt kan tage sig godt ud, når indkøbere fra indland og udland kommer og køber ind til forår og sommer 2022. En sæson, som de fleste med store forventninger regner med bliver coronafri og tilbage til normalen. En af dem er Joy Eliassen, sælger hos Day Birger et Mikkelsen. Hun er positivt stemt, da vi genbesøger messen torsdag, to dage efter, for at høre, hvordan det er gået med salget.
“Indkøberne ved godt, at der skal købes normalt ind, og at salget kommer til at køre, som det plejede, når SS22 lander – der er vi tilbage. Slut med corona,” siger hun. Selvom det ifølge hende virker, som om der er færre norske og svenske indkøbere, så oplever hun alligevel stor efterspørgsel på messen.
“Vi begynder at være deroppe, hvor vi var for mange år siden, især efter showet i mandags,” siger hun med reference til Day Birger et Mikkelsens off-schedule show, der blev vist mandag den 9. august i forbindelse med Copenhagen Fashion Week. Hun fremviser den nye showkollektion, der blandt andet indeholder en populær trenchcoat og en hvid, figursyet kjole med v-hals – styles, der understreger den stil og vision, Christina Exsteen har for Day Birger et Mikkelsen. Hun har tidligere udtalt, at hun er færdig med at designe tøj til et ideal om en kvinde, ingen kan leve op til, og den strategi lader til at virke ude på messen.
“Det er dejligt med den nye opmærksomhed, der er kommet på Day Birger et Mikkelsen, efter Christina Exsteen startede som designer og kreativ direktør,” siger Joy Eliassen.
En forandret modemesse
Hos Basic Apparels stand går det også godt på messen. De får besøg af mange danske, men også tyske indkøbere. Det fortæller Basic Apparels salgschef, Ulrich Bækgaard.
“Det betyder meget for os at se vores kunder i øjnene. Sidste gang vi var her, stod vi på halvdelen af pladsen med en meget mindre kollektion. Vi er på en eksplosiv rejse, så det er fantastisk at have rummet og pladsen til at få det vist,” siger han og fortsætter:
“Der er stadig færre mennesker end i de gode gamle dage. Man kan godt savne den summen, vi havde i sin tid. Men jeg kan også godt lide, at messen er blevet forenklet. Nu efter corona handler det om tøjet – messen har udviklet sig til at blive mere produktnær,” siger han.
Vi går videre forbi Blanche, der også har en positiv oplevelse hos Revolver denne sæson.
“Det er dejligt at være tilbage fysisk, og det er dejligt at vise den kollektion, vi har arbejdet hårdt på. Indtil videre har vi fået rigtig god feedback,” siger Melissa Bech, stifter og kreativ direktør for Blanche. Hun mener dog også – ligesom Basic Apparel – at corona-pausen har skabt et skifte på messen. Hun oplever en større eftertænksomhed.
“Man køber ind på en anden måde, og man tænker på en anden måde,” siger hun og pointerer, at det går godt i spænd med Blanche-brandet. “Hos Blanche bliver vi ved med at prædike om at købe mindre, men bedre,” slutter hun.