And who am I? That’s a secret, I’ll never tell. You know you love me. XOXO, Gossip Girl.

Hvis du var ung i slutningen af 00’erne, husker du nok den famøse intro til serien om den fængslende jagt på at finde ud af, hvem Gossip Girl var blandt Blair Waldarf, Chuck Bass, Serena van der Woodsen og Dan Humphrey – og alle de andre unge, rige Upper East Siders fra Manhattan i New York.

Man troede, at hemmeligheden var afsløret, og at jagten var slut, men nu – næsten ti år senere – vender den berygtede Gossip Girl tilbage. Og dét er med et dansk islæt; castet i det nye remake er nemlig stylet med danske smykker fra Maria Black. Ifølge Maria Blacks brand manager er det kulminationen på et års tid med stigende efterspørgsel på udlån fra stylister fra især New York og Los Angeles.

“Vi blev kontaktet af stylisterne tilknyttet det nye Gossip Girl. Vi introducerede dem for vores POP-kollektion, hvor personificering og kundetilpasning er det centrale element, og de blev heldigvis begejstret. Vi kunne let tilføre de forskellige karakterers initialer kombineret med forskellige charms og sammen med stylisterne skabe nogle hero-pieces (smykker, der skiller sig ud, red.),” siger Signe Ginsborg til Fashion Forum.

Whitney Peak, der spiller Zoya Lott, ses her med Maria Blacks Punto-øreringe.

De helt store Gossip Girl-fans skal dog forberede sig på, at det ikke er de gamle kendinge, der vender tilbage til skærmen, men i stedet et helt nyt cast, der i en opdateret og mere nutidig version vil være under konstant bevågenhed af en Instagram-udgave af sladretanten. Også castet har fået en opdatering med langt større diversitet og flere både farvede og queer-personer, ikke mindst i hovedrollerne. Seriens fokus på fashion har dog overlevet og spiller også en nøglerolle i genskabelsen, og det betyder blandt andet, at Maria Black bliver repræsenteret sammen med nogle af nutidens største internationale modebrands som Stella McCartney, Louis Vuitton, Jacquemus, Off-White og Gucci. Hver karakter har sin egen unikke stil, hvilket skal være med til at signalere individualisme og forskellighed – ligesom Maria Black gerne vil.

“Det betyder især noget for os at vise, hvad vi står for som brand i denne kontekst. Det nye Gossip Girl afspejler, hvordan nutidens ungdom leger med genderfluid tøj og accessories, og vores koncept er bygget op omkring inklusivitet og selvudfoldelse. Vi forsøger at designe smykker, der giver den enkelte frihed til at udtrykke identitet og individualitet gennem co-design og personificering, og på den måde er Gossip Girl en perfekt platform til at fremvise vores koncept,” siger Signe Ginsborg.

Den nye udgave af Gossip Girl har haft premiere på de første to afsnit, der kan streames via den amerikanske streamingtjeneste HBO Max, som ventes at komme til Danmark i løbet af 2021.

Vækstrejse tager Maria Black forbi Københavns Lufthavn, London og München