Dyrberg/Kern er gået tilbage til sin hovedforretning – og det virker
Efter konkurs og økonomisk nedtur er Dyrberg/Kern igen på vej frem med nye samarbejder med Zalando, Boozt og Amazon, der har hjulpet designduoen til sorte tal på bundlinjen.“Dengang ejede vi verden,” siger Henning Kern og bryder ud i mild latter. Han sidder ved siden af Gitte Dyrberg i den hvide sofa i hendes lejlighed på Christianshavn i København med udsigt til kanalen. En mops sover på en ottoman foran dem. De fortæller dragende historier om op- og nedture fra deres storhedstid i modebranchen, men alt det vender vi tilbage til. I stedet spoler vi frem til i dag, hvor smykkefirmaet for længst har stået på toppen, ramt bunden – og er kommet ovenvande igen. Efter konkursen i 2019 tilbagekøbte de to designere nemlig deres navn og rettigheder. Ikke en helt dum idé.
I hvert fald er Dyberg/Kern gået hen og blevet en god forretning igen. I seneste årsregnskab for 2019/20 præsterer Dyrberg/Kern en bruttofortjeneste på 4,6 millioner kroner, hvilket er en mangedobling i forhold til en negativ bruttofortjeneste på -125.000 kroner i regnskabsår 2018/19.
“Det viser, at der stadig er et fornuftigt marked for Dyrberg/Kern i hele verden,” siger Henning Kern, som påpeger, at det kun er omkring 15 procent af omsætningen, der kommer fra det danske marked, mens deres hovedmarkeder er Sverige, Norge og Sydeuropa.
“Vi har grebet den digitale udvikling rimelig godt,” siger Henning Kern. Forretningsparret samarbejder i dag med både Zalando, Boozt og Amazon, og det hjælper på salget. Bundlinjen er på et år gået fra et underskud til at blive et pænt overskud. Resultatet før skat er nemlig steget fra et minus på -146.000 kroner i 2018/19 til et plus på 4 millioner kroner i 2019/20. Efter skat er resultatet steget fra et underskud på -146.000 kroner i 2018/19 til et overskud på 2,8 millioner kroner. Ifølge dem selv skyldes deres fornyede internationale succes, at de holder sig til det, de er bedst til.
“Hvis du er dessertkok, skal du ikke begynde at lave sildeanretninger,” siger Henning Kern og fortsætter: “Vi gør det, vi er ene om i markedet.” Det kan ud fra regnskabet tyde på, at de har valgt en strategi, der virker. Til gengæld viser regnskabet også, at Dyrberg/Kern har en egenkapital på minus -26,7 millioner kroner.
“Den ser ikke så sjov ud,” siger han med et smil og fortæller, at de 26 millioner er gæld til Dyrberg og Kern privat.
Smykker til Manchester United – fordi de kunne
Nu retter vi blikket bagud og vender tilbage til historien om designduoens storhedstid. Gitte Dyrberg og Henning Kern mødte hinanden på Danmarks Designskole i 1983 – og hurtigt derefter tog tilværelsen fart mod uanede højder.
“Vi omsatte for en kvart milliard, fløj ind til modeugen og vandt den ene pris efter den anden,” siger Gitte Dyrberg, der også fortæller om helikopterture til Monaco, og at Dyrberg/Kern blev nomineret til Børsens Gazelle-pris seks gange i årene 1997 til 2006. Virksomheden vækstede og vækstede, mens flere og flere ansatte kom til. Smykkefirmaet måtte skifte domicil hvert tredje år på grund af vokseværk og et konstant behov for mere plads.
“Vi havde butikker i Kina og datterselskaber over hele verden. Store messer og shows i Tyskland og resten af verden,” siger Gitte Dyrberg og fortæller om dengang en russisk importør havde lejet sig ind hos Den Danske Ambassade i Moskva og arrangeret et kæmpe modeshow med modeller, som gik med Dyrberg/Kern-smykker.
“Vi var nogle af de første, som lavede fashion jewelry i Danmark – og vi var overalt. Vi markedsførte os rigtigt godt og blev fotograferet forfra og bagfra,” fortæller Gitte Dyrberg. Men de designede ikke kun smykker. Inden de så sig om, lavede de også tasker, en ur-kollektion, solbriller, sterlingsølvsmykker, linjer til herrer, tørklæder, duftlys, porcelæn og meget mere.
“Vi lavede en smykkekollektion til Manchester United – bare fordi vi kunne,” siger Gitte Dyrberg. Det kunne simpelthen ikke blive stort nok. Dyrberg/Kerns vækst var ustoppelig frem til finanskrisen i 2008, hvor smykkefirmaet var allerstørst – men så væltede det. Derfra gik det ned ad bakke frem mod konkursen i 2019.
Hvorfor gik det så galt?
Markedet ændrede sig efter finanskrisen, og købernes forbrug faldt og koncentrerede sig mindre om luksus. Men det var ikke kun de ydre omstændigheder, man ikke kunne styre. Også på de indre linjer var det svært at kontrollere udviklingen.
“Vi var desværre ikke i stand til at styre udbud og efterspørgsel. Det åd os op,” siger Henning Kern. Det var svært at bremse udviklingen og nedskalere organisation og aktivitetsniveau. Ikke mindst i en tid, hvor en fremadstormende økonomi havde skabt en forbrugskultur, hvor mere vil have mere.
“Vi var rigtig dygtige til at købe for meget ind på vores lager,” siger Gitte Dyrberg. De gabte over for meget og bevægede sig længere og længere væk fra deres kerneforretning. Historien blev, at de to smykkedesignere selv valgte at trække stikket, lige inden de skulle lægge en stor ordre hos nogle leverandører.
“Hvis du lægger en ordre vel vidende, du ikke kan betale den, så risikerer du at ryge i spjældet,” forklarer Henning Kern og konkluderer: “Det har været en fed tur.” Men turen sluttede ikke her.
Tilbage til Dyrberg/Kerns dna
For selvom alle troede, at det var slutningen på historien, da nyheden om konkursen kom ud, så overraskede parret. I stedet for en slutning, blev det begyndelsen på et nyt kapitel. De brugte nemlig sommeren samme år på at tilbagekøbe deres varemærke Dyrberg/Kern, smykker på lageret og licenser på porcelæn og Dyrberg/Kern Eyewear, så de to designeres hjertebarn kunne leve videre.
“Hvem andre end Dyrberg og Kern skal hedde Dyrberg/Kern?” spørger Henning Kern retorisk. De så en mulighed i at få brandet til at blomstre igen. I august 2019 havde de deres varemærke, licenser, varelager og webshop tilbage i egne hænder og skulle arbejde sig op derfra. Denne gang på en ny måde, så fortidens fejl ikke ville gentage sig.
“Vi arbejder med et mere begrænset sortiment. Nu laver vi kun fashion jewelry meget tæt på vores hjerte – smukke smykker, som ikke nødvendigvis koster en formue, men ligner en million. Dét er vores Dyrberg/Kern-dna – og dét er vi de bedste til,” siger Henning Kern.
Ingen planer om at være store igen
I dag er næsten alt i det nu lille smykkefirma outsourcet, og designerne har sørget for at minimere deres udgifter så meget som muligt.
“Vi kan sidde i Gittes eller min lejlighed, fordi logistikfunktionen er outsourcet. Vi sender en mail, så snart smykkerne skal pakkes, og så sendes de ud til kunderne direkte fra lagerhotellet,” siger Henning Kern. Dyrberg supplerer:
“I og med vi sidder på alle funktioner, er vi blevet meget bevidste om, hvad vi skal have på lager. Hvis man køber for meget ind og ikke kan sælge det, så er det død kapital.”
I dag kører Dyrberg/Kern derfor et pre-order-koncept og sender online kataloger ud til deres b2b-kunder, som bestiller det, de vil købe – enten derfra eller fra en nyetableret b2b-webshop. Først derefter lægger Dyrberg/Kern en ordre hos sine leverandører. Designerparret savner bestemt ikke de gode gamle dage.
“Vi skal ikke blive store igen – når man har prøvet det, så har man prøvet det,” siger Henning Kern. Selvom ambitionerne ikke er så store, som de har været, er der stadig mange kilometer i både Gitte Dyrberg og Henning Kern. De lever i nuet, som var de unge, og havde de hele livet foran sig.
“Vi er ikke typerne, der laver femårsplaner. Man ved ikke, hvordan verden ser ud om bare nogle måneder, se bare corona. Vi har heller aldrig lagt budget; det havde vi folk til i gamle dage, men vi gør det sådan set heller ikke i dag,” siger Gitte Dyrberg. I stedet opererer de konservativt og med deres sunde fornuft ved at holde udgifterne nede og lade være med at bruge penge, de ikke har. Der er heller ikke hverken exit- eller salgsplaner på tegnebrættet. På spørgsmålet om, hvem der en dag skal overtage firmaet, svarer Henning Kern prompte:
“Det skal Samuel.” Han griner og peger på mopsen, der snorker på en puf imellem os. Og så begynder han og Gitte Dyrberg ellers at tale om alle de nye kollektioner, de til gengæld har masser af planer om at skabe.