“Det er ikke uden vemod, vi siger farvel til det brand og den identitet, som Dyrberg/Kern har været for os gennem 34 år”

Det danske smykkefirma Dyrberg/Kern har i dag indgivet deres konkursbegæring til sø- og handelsretten i København.
01.05.2019 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube

“Vores virksomhed har gennem en tid kæmpet med svigtende salg på en del af vores markeder og igennem en del salgskanaler. Det seneste år har vi været særligt hårdt ramt samtidig med, at vi gennemgik en lang investorproces, der ikke gav det ønskede resultat. Konsekvensen heraf er, at vi ikke har økonomi til at drive virksomheden videre. Vi indgav derfor i dag, onsdag den 1. maj 2019, en konkursbegæring for Dyrberg/Kern til sø- og handelsretten i København,” lyder fra Henning Kern til Fashion Forum i dag.

Sammen med Gitte Dyrberg, som han mødte på Danmarks Designskole, grundlagde han tilbage i 1985 Dyrberg/Kern. Virksomheden, der startede som tøjbrand, men som hurtigt udviklede sig til det fashion jewelry-brand, som de har opnået stor succes med og er kendt for i dag.

Svær finanskrise

Virksomheden har dog været presset økonomisk siden finanskrisen, men holdt et langt stykke hen ad vejen optimismen i vejret og investerede fortsat i vækst og internationalisering. Sidste årsregnskab konfirmerede dog, at de nye tiltag ikke var tilstrækkelige for at holde virksomheden kørende. Et årsresultat på minus 37 millioner kroner før skat åd sig ind i smykkefirmaet og selvom det igangsatte oprydningsarbejde og fornyede fokus på salg af kommercielle produkter var ved at være tilvejebragt, var det ikke nok til at redde firmaet, der lige som mange andre i denne branche har kæmpet for at finde ståsted efter 2008.

Henning Kern nævner udover finanskrisen den opslidende investorproces, fejlslagne salgskanaler og generelt nedadgående markeder også, at de som producent har haft mange penge til gode hos deres forhandlere, hvilket igennem årene er blevet til en betydelig restance i Dyrberg/Kerns favør. Samtidig har de selv oparbejdet for stor gæld hos producenter som en konsekvens meget store og brede kollektioner igennem for lang tid og fordi de, for at kunne holde priserne nede, har haft for store lagerbindinger. Derudover nævner han selv, at de med for mange fejlslagne underbrands og mangel på succes på datterselskaber, blandt andet i Kina, ikke har haft nok fokus på kerneforretningen. Og, slutteligt, har de, med egne ord, ikke været skarpe nok på at få reduceret de faste omkostninger i takt med den reducerede indtjening.

En ny produktklasse

“Vi er meget stolte af at have defineret en produktklasse, fashion jewelry, gennem en generation og over at have bragt et brand til verden, der er kendt over store dele af verden i dag,” fortæller Henning Kern og slutter:

“Den seneste tid har været slidsom for os begge, og det er ikke uden en vis vemod, vi siger farvel til det brand, det liv og den identitet, som Dyrberg/Kern har været for os gennem 34 år. På trods af denne noget tunge situation ser vi frem til en ny tilværelse på den anden side, hvor mange nye oplevelser venter os.”

Dyrberg/Kern gik officielt i dag klokken 9.45 konkurs. 15 medarbejdere er blevet suspenderet.