Henning Kern og Gitte Dyrberg, som sammen stiftede smykkemærket Dyrberg/Kern i 1985, har om nogen haft et hårdt 2018.

Det afslørede brandets nyligt fremlagte regnskab for 2017/18, hvori det stod klart, at virksomheden er i økonomiske problemer. Både indtjening og årsresultatet var med negativt fortegn, hvoraf sidstnævnte endte på minus 37 millioner kroner før skat. Til sammenligning var resultatet året før i plus.

Ifølge de to stiftere selv, skyldes den negative udvikling i 2018 både en nedgang i salget, men også at Dyrberg/Kern har igangsat en stor rekonstruktion af virksomheden, der har medført oprydninger i form af nedskrivninger på varelageret, nedlukninger af ikke-lønsomme forretningsområder samt en fokusering af produktgrupper og salgskanaler. Tiltag, der alle sammen er en del af en ny såkaldt ’Back-to-Basic’-strategi:

“Oprydningsarbejdet har kostet mange ressourcer, men vi er så småt ved at være i mål nu. Det realiserede tab er finansieret af Gitte Dyrberg og jeg. Nu skal vi se fremad og fokusere på den nye strategi med en optimeret organisation og de udbytterige kerneaktiviteter. Vi skal sikre os, at den internationale kendskabsgrad og loyalitet, som brandet Dyrberg/Kern gennem 35 år har opbygget, bliver nyttiggjort og profiteret så godt som overhovedet muligt – og at vi holder den nye kurs. Det betyder fuld koncentration på de kommercielle produkter – både via wholesale- og onlineforhandlere samt vores egen webshop,” siger CEO & kreativ direktør Henning Kern i en pressemeddelelse.

Afviser et frasalg af Dyrberg/Kern

Ifølge Henning Kern, har Dyrberg/Kerns nedjusteringer af brandets faste omkostninger efter regnskabsårets afslutning – og en markant reducering af medarbejderstaben fra 59 til 31, samt et øget fokus på lagerstyring og produktion – hurtigere end forventet bidraget til, at skuden er godt på vej i den rigtige retning. Det er derfor heller ikke stifternes intention at sælge Dyrberg/Kern, som ledelsesberetningen regnskabet for 2017/18 ellers antydede – og som flere medier har annonceret i ugens løb.

“Den ændrede strategi handler bestemt ikke om et frasalg af virksomheden, men derimod en tilbagevending til Dyrberg/Kerns solide og succesfulde kerneforretning, en tilpasset organisation og selvsagt forventningen om en positiv udvikling og vækst,” siger han og fortæller, at de dog er meget åbne for at invitere nye investorer ind i ejerkredsen. Investorer, der i samarbejde med dem selv kan være med til at finde tilbage til Dyrberg/Kerns oprindelige fundament og succesfulde kerneområder, og derigennem styrke virksomheden.

Dyrberg/Kern er især kendt for at sælge trendorienterede smykker og ure til kvinder, som på nuværende tidspunkt forhandles på mere end 30 markeder. Markeder, som i forbindelse med den nye strategi også skal nedjusteres kraftigt i de kommende år.