I denne uge har modebranchens øjne – om muligt – været endnu mere rettet mod bæredygtighed, ansvarlighed og CSR. For ikke nok med, at vi i går kunne fejre international Earth Day – en dag, der hvert år siden 1970 har været dedikeret til at skabe opmærksom omkring verdens miljøproblemer – så har Fashion Revolution Week, der årligt markerer årsdagen for Rana Plaza-katastrofen i 2013 – også fundet sted i denne uge. Og tilsammen har de to medført ikke bare tiltrængt lys på og debat om alt det, branchen fortsat kan gøre bedre, men ugen har også budt på lanceringer, samarbejder, udstillinger, paneldebatter og meget mere. Det gælder blandt andet Fashion Revolution Weeks udstillingsinitiativ ‘Fashion Open Studio’, der i år har fundet vej til Danmark for første gang. Og det med tre prominente profiler i blandt, da designer Maja Brix i går indgik en spændende – og seriøs – samtale med modeforsker Ane Lynge-Jórlen og Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week. For bare at nævne én af de mange events, ugen har budt på.

Vi har samlet ugens øvrige nyheder fra modebranchen herunder.

Det bedste fra to verdener

Med nu alle storcentre og stormagasiner åbne igen – endelig! – er der alt mulig grund til at genbesøge nogle af landets største shopping-destinationer. Men her kommer alligevel endnu en grund til at finde vej til et af de mest populære af slagsen i København. Det danske brand Rue de Tokyo har nemlig i denne uge slået dørene op til en ny midlertidig shop-in-shop i Illum. En butik, hvor man kan fordybe sig i designer og stifter David Andersson Sahlins inspirerende kreative univers, der – tro mod brandnavnet – mikser det bedste fra både Japan og Danmark.

Butikken er placeret i kvindeafdelingen på anden sal i Illum og kan besøges frem til august.

Rue de Tokyo i Illum.

I det bløde hjørne

De fleste af os har fået et helt nyt – og kærligt – forhold til det bløde hjemmetøj i det seneste år. Og det er en efterspørgsel, der sjældent går modebranchens næse forbi. Det gælder blandt andre Stine Goya, der nu netop har lanceret en ny capsule-kollektion under deres tilbagevendende ’House of Goya’-koncept. En kollektion, der består af netop tracksuits, T-shirts and bløde sokker – i en karakteristisk feminin og Goya’sk farveskala, selvfølgelig. Det er dog ikke kun designet, der er karakteristisk for brandet. Også deres øgede fokus på diversitet de seneste år er tænkt ind i lanceringen gennem valget af modeller, som spænder fra influencere som Babba Riviera, Grece Ghanem og Marianne Theodorsen til kreative personligheder og drag-kunstnere som Jeuru, BEKA, Quest?onmarc and Pandemi Moore.


Hey Sailor – maritim mode på museum

Da Coco Chanel hapsede den blå og hvidstribede bluse fra den franske flåde og skabte en klassiker i den franskinspirerede garderobe, var hun med til at åbne døren til en evig, ja bevares, kilde af inspiration, der siden har flydt igennem moden med matroskraver, sømandstatoveringer og et væld af striber. Dette tætte inspirationsforhold sætter M/S Museet for Søfart i Helsingør nu fokus på i sin hidtil største særudstilling, ’OCEANISTA – Havet & moden gennem 100 år’, der efter måneders lockdown nu endelig åbner.

“Moden og søfart har et langt og passioneret kærlighedsforhold. Det handler om at drømme sig til eksotiske verdener. Om en dedikation til håndværket. En smag for uniformer. Og så elsker moden den sexede sømand og den langtidsholdbare æstetik i søfartens kulturhistorie,” siger modeforsker Maria Mackinney-Valentin, der sammen med museet selv er kurator på udstillingen.

’OCEANISTA – Havet & moden gennem 100 år’, M/S Museeet for Søfart, Helsingør. Åben til og med 28. november 2021. Husk at reservere tid til ankomst på museets hjemmeside.

Nick Harvey.

Strandsæsonen er på vej

H&M er altid garant for et nyt modesamarbejde. Og denne uge er ingen undtagelse. Den svenske gigant lancerede i går, torsdag den 22. april, en ny kollektion i samarbejde med den etiopiske supermodel, skuespiller, aktivist og ejer af brandet LemLem Liya Kebedes. En kollektion, der – lige i tide til den forestående strandsæson – består af afslappede kaftaner, shorts, bukser, kjoler, accessories og badetøj i solblegede sommernuancer af blå, lyserød og mint. Alt sammen skabt i materialer som økologisk hør, genanvendt polyester og Tencel.

Baum und renere luft

Flere modebrands bruger årligt Earth Day – Jordens dag – på at gøre opmærksom på deres arbejde med bæredygtighed. Baum und Pferdgarten har i år – igen – benyttet lejligheden til at skabe en lille minikollektion på i alt otte styles, der sætter fokus på behovet for ren luft. Kollektionen ‘Und Earth’ – i hvid, blå, denim og blomsterflor – er produceret i blandt andet genanvendt polyester fra plastikflasker og 100 procent GOTS-certificeret bomuld og støtter for hver solgte style NGO’en Green Transition Denmark, en del af Clean Air Europe, med 30 kroner.

“Vi vil gerne skabe opmærksomhed på luftforurening – men også holde fokus på de tilgængelige løsninger. Vores industri har en enorm indvirkning på miljøet, og vi må løbende at revidere alle aspekter af vores forsyningskæde. Nogle af vores hovedfokusområder er at overgå til transportmetoder med mindre miljøpåvirkning, hvor det er muligt, og at lægge pres på vores producenter til at skifte til vedvarende energikilder. Trin for trin bevæger vi os mod en mere bæredygtig modeindustri,” siger brandets grundlæggere og kreative direktører, Rikke Baumgarten og Helle Hestehave.

Baum und Pferdgarten

Baum und Pferdfgartens ‘Und Earth’-kampagne i anledning af Jordens Dag den 22. april.