Rettigheder, Relationer og Revolution er de tre overordnede tematikker for dette års Fashion Revolution Week, der startede i mandag og løber både digitalt og globalt ugen ud.

Fashion Revolution Week, der hvert år markerer årsdagen for sammenstyrtningen af tøjfabrikken Rana Plaza i 2013, hvor 1134 tekstilarbejdere mistede livet, arbejder for at skabe en systemisk forandring i modeindustrien og er i dag verdens største aktivistiske bevægelse i branchen.

I år har Fashion Revolution Week særligt fokus på forbindelsen mellem menneskerettigheder og naturens rettigheder. Organisationen mener – med rette – at den måde, vi udnytter jordens ressourcer blandt andet til at producere tøj, er baseret på århundreders kolonisme og et vestligt verdensbillede. Et verdensbillede, hvor den menneskelige velstand og økosystemets opretholdelse ses isoleret fra hinanden. Med andre ord; at hele opfattelsen af vores ‘ret’ til nye ting og brug af jordens ressourcer trækker tråde tilbage til den tidlige vestlige kolonisering. I stedet omskriver Fashion Revolution det til, at det bør være en menneskeret at bo på en sund planet, og at modebranchen har en vigtig andel i at skabe netop denne systemiske forandring som er påkrævet for at få miljøet i balance.

Og tallene, som Fashion Revolution bruger som belæg, er da også skræmmende. For bare at nævne et par eksempler: Tøjproduktionen forventes i løbet af de næste ni år frem mod 2030 at vokse med 81 procent, hvilket betyder, at også behovet for landbrugsjord til at producere bomuld, viskose, uld, gummi og læder stiger. Hele 150 millioner træer fældes hvert år for at blive omdannet til cellulosefibre til blandt andet viskose.

“Sidste forår oplevede jeg selv, hvilken indvirkning vores tøj har i de fjerneste hjørner af planeten,” forklarer medstifter af Fashion Revolution Carry Somers på organisationens hjemmeside.

“Jeg sejlede over 2000 miles ind i den sydlige del af Stillehavet, og hver vandprøve, vi tog, indeholdt tøjfibre. Vand fra vandhaner i hele verden, inklusive USA og Europa, var ekstremt forurenet med mikrofibre fuld af giftige kemikalier, der kan påvirke vores helbred.”

Dansk fokus på transparent tøjproduktion

For at gøre revolutionen håndgribelig har Fashion Revolution siden 2017 sat fokus på brands, der arbejder for skabe en transparent produktion med ‘Fashion Open Studio’ – et verdensomspændende udstillingsinitiativ, hvor designere fra mere end 20 lande viser, hvordan de tilgår en mere bæredygtig modeproduktion.

I år lanceres Fashion Open Studio så for første gang i Danmark og med en dansk designer iblandt de i alt 33 deltagende designere, nemlig Maja Brix. Hendes praksis udmærker sig ved kun at producere det tøj, der bliver bestilt hos hende – og samtidig kun have meget få styles i sin kollektion, hvoraf flere er unisex. Og der er mulighed for at komme godt ind Maja Brix’ univers i denne uge: først med en film om hendes arbejde og det ansvar, hun føler som modedesigner, og herefter i en samtale mellem Maja Brix selv, modeforsker Ane Lynge-Jórlen og Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week. Og endelig interviewes Maja Brix også live torsdag den 22. april fra klokken 16-17 af den engelske modejournalist Tamsin Blanchard.

Herudover er der mulighed for at få indblik i lokalt og traditionelt håndværk og arbejdsmetoder fra det meste af verden, der kan inspirere fremtidig modeproduktion, blandt andet det kirgisiske patchwork kurak, couture fra det Anthen-baserede Maison Faliakos og perlearbejde fra Sudan.

“Fashion Open Studio er et mikrokosmos af genialitet, mod og modstandsdygtighed, der samler engagerede mennesker, kreative sjæle og forandringsskabere, som bruger deres kreativitet til at udfordre det mainstream,” lyder det fra Orsola de Castro, Global Creative Director i Fashion Revolution og Creative Director for Fashion Open Studio.

Se oversigten over alle begivenheder under Fashion Open Studio her og mere information om Fashion Revolution Week her.