Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Navne, NAVNENYT, Uddannelse

Designskolen Kolding vil styrke forskning og undervisning i bæredygtighed

Indsatsen på området markeres med udnævnelsen af Karen Marie Hasling og Ulla Ræbild som lektorer.
Indsatsen på området markeres med udnævnelsen af Karen Marie Hasling og Ulla Ræbild som lektorer.

Der hersker ingen tvivl om, at man på landets videregående designuddannelser opruster til bedst muligt at kunne sikre sine kandidater til en fremtid, hvor bæredygtighed er implicit.

I august sidste år hentede KADK Else Skjold fra Kolding til København for at øge uddannelsens bæredygtige indsats. Og nu udnævner også Designskolen Kolding to lektorer, der skal styrke skolens forskning og undervisning indenfor bæredygtighed. For det er et område, de har arbejdet på at bygge op i mere end 20 år.

De nyudnævnte lektorer, Karen Marie Hasling og Ulla Ræbild, er dog ikke nye i designskolens regi. Derimod har de igennem de sidste fem år kørt fagligt parløb på skolens LAB for Bæredygtighed og Design, som Designskolen Kolding selv skriver i en nyhedsopdatering.

Karen Marie Hasling er uddannet tekstil- og designingeniør og har skrevet Ph.d. på Designskolen Kolding, mens Ulla Ræbild er modedesigner med en Ph.d. fra Arkitektskolen Aarhus og Designskolen Kolding samt en Postdoc fra sidstnævnte. Ulla Ræbild er desuden programansvarlig for skolens nytænkende kandidatprogram ‘Design for Planet’.

Deres samarbejde har tidligere resulteret i værktøjet ‘Sustainable Design Cards’, der giver anvisninger på, hvordan man kan arbejde systematisk med at integrere bæredygtighed både i industrien og på uddannelsesinstitutioner.

Udnævnelsen styrker, ifølge rektor og professor Lene Tanggaard, skolens forsknings- og undervisningsindsats på bæredygtighedsområdet markant, ligesom den styrker skolens forskningsmiljø for “design, materialeanvendelse, designs rolle i værdikæde og udvikling af nye grønne forretningsmodeller.”

Karen Marie Hasling og Ulla Ræbild tiltræder deres nye stillinger den 1. april 2021. 

Stor tilstrømning til landets kreative uddannelser