Børnetøjsfirma fejrer 75 års jubilæum: “2020 blev et år, som vi har lært af”
Efter at have gennemgået både en finanskrise, flere opkøb og en stor fusion i 2019 føltes Covid-19 alligevel som “en opbremsning" for jubilaren Brands4Kids. Men virksomhedsstrategien har vist sig at holde stand selv i en pandemi.Det startede i 1946, hvor fabrikant Martin Kragh-Schwarz grundlagde det firma, som i dag danner rammerne for den Ikast-baserede baby- og børnetøjsvirksomhed Brands4Kids A/S. En virksomhed, der med mærkerne CeLaVi, Color Kids, Creamie, En Fant, Fixoni, Me Too, Minymo og Pippi har specialiseret sig i tøj til børn i alderen 0-14 år, og som i dag har vokset sig til en af de største spillere på det skandinaviske marked.
Det betyder, at firmaet denne måned kan fejre sit 75-års jubilæum. En fejring, der vel at mærke blev alt andet, end de havde regnet med. Ikke bare i forhold til den ellers oplagte jubilæumsreception eller -fest, der af gode grunde er blevet aflyst på grund af Covid-19, men også i forhold til den branche, som virksomheden nu har jubilæum i:
“2020 blev på alle områder et år, som vi har lært en del af – når man over en rejse som vores har vækstet løbende og samtidig selv har holdt hænderne fast på rattet, så kom coronakrisen som noget af en opbremsning for hele tekstilbranchen og så sandelig også for Brands4kids,” fortæller administrerende direktør Erik Andreæ i en pressemeddelelse.
Fra ambitiøs fusion til overlevelsesplan
2021 skulle ellers have været endnu et godt år for virksomheden, der startede sin portefølje af børnetøjsbrands med Pippi Børnetøj A/S, som de opkøbte for nu 15 år siden. Noget, der blev “startskuddet til det Brands4kids, vi kender i dag,” som salgsdirektør Michael Nederby, der overtog selskabet i samarbejde med Erik Andreæ, formulerer det. Siden kom finanskrisen – og her blev firmaets overlevelse at foretage endnu et opkøb, denne gang af CeLaVi i foråret 2009, hvorefter navnet Brands4kids så dagens lys. I 2020, en lang række opkøb senere – heriblandt en stor fusion med Utoft Kids Group i december 2019 – var planen, at virksomheden skulle tage hul på et nyt kapitel. Men en global pandemi ville noget andet:
“Den fusion, vi havde planlagt, og som for os alle skulle være noget nyt og spændende, blev på 24 timer forvandlet til en overlevelsesplan,” fortæller Erik Andreæ, der med fusionen også havde til hensigt at styrke virksomhedens igangværende bæredygtige omstilling – noget, der dog ikke blev sat på pause på grund af corona. For Brands4kids indebærer det i dag, at de blandt andet stiller krav til samarbejdspartnere og leverandører gennem deres code of conduct, at de arbejder med materialer som bambus viskose og GOTS- og Oeko-Tex Standard 100-certificerede tekstiler, ligesom at de, efter eget udsagn, har stort fokus på at skabe langtidsholdbare produkter, der kan være med til at nedbringe overforbrug i branchen.
Nu, godt et år efter pandemien brød ud, ser ’overlevelsesplanen’ dog ud til at have virket for Brands4kids, der både har lavet tiltag og besparelser internt i 2020, og hvis strategi med at samle flere brands under et tag har vist sig at være en styrke det seneste år, fortæller Erik Andreæ.
“At vi står her i starten af 2021 og fejrer både vores 15 og 75 års jubilæum med den viden, at vi er kommet bedre igennem corona, end da vi lavede vores planer i marts 2020, har ingen af os turde spå om,” siger han og afslutter med at fortælle, at virksomheden sluttede 2020 af med et tilfredsstillende resultat.