Genanvendt plast og bedre bomuld: Dansk børnetøjskoncern med nye bæredygtige mål
Brands4kids A/S er nyeste i rækken af en efterhånden lang liste af danske virksomheder, der tager næste skridt på vejen mod en grønnere fremtid.“Vi er bevidste om det ansvar, vi har, både som virksomhed, der ønsker at leve op til de 17 verdensmål, men også udfordringen i, at vi er en del af en branche, som er med til at udlede mest CO2.”
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Erik Andreæ, administrerende direktør i den danske koncern Brands4kids A/S, der driver børnetøjsmærkerne CeLaVi, Creamie, Color Kids, Minymo, Me Too og Pippi. Sammen med resten af virksomheden har han – ligesom mange andre danske modevirksomheder det seneste år – besluttet sig for, at tiden er inde til at intensivere den bæredygtige omstilling. Ifølge ham, er det dog noget, der har været på dagsordenen i virksomheden i flere år, men som nu skal skærpes via en ny bæredygtighedsstrategi, der sikrer, at de nærmer sig ambitionen om at leve op til FNs 17 verdensmål.
“Vi ser det som et must at gå forrest grundet virksomhedens størrelse, og fordi vi har med børn og deres fremtid at gøre. Det er vores fornemste opgave at beskytte de små, hvorfor vi er meget bevidste om, hvordan og hvem, der producerer vores børnetøj.”
Genanvendelse og bedre bomuld
Ét af de tiltag, som Brands4kids vil tage, er at øge mængden af genanvendte materialer. Det har blandt andet medført, at de i løbet af de seneste to sæsoner har øget antallet af recycled produkter fra 0-30 procent på mærket Color Kids, ligesom at de har igangsat produktionen af en række nye overtøjsprodukter, som er fremstillet i genanvendt plastik. Målet er, at størstedelen af overtøjsprodukterne inklusiv emballage er genanvendte i 2023.
“Vi tror på, at så snart flere virksomheder følger trop, vil priserne for produktionen af recycled produkter falde til et acceptabelt niveau, da det bliver normen og derved et krav til alle leverandører i fremtiden. På den måde, får vi også flere slutbrugere med på den grønne vogn,” supplerer Per Henrik Brogaard, Brand Manager for Color Kids, i pressemeddelelsen.
Brands4kids arbejder både med GOTS og Oeko-Tex 100-certificeringer, men vil frem mod 2020 også arbejde på at kunne introducere et nyt bomuldsprogram, nemlig BCI (Better Cotton Initiatives), som skal give deres bomuld et grønnere aftryk. Det sker ved at vand- og kemikalieforbruget reduceres, bomuldshøsten øges, bomuldsbønnerne bliver uddannet, og at høsten skaber større udbytte.
“Idet størstedelen af Brands4kids’ produkter indeholder bomuld, har vi et medansvar, vi skal lave op til. Vi forventer at blive optaget som medlem i det nye år, og vi glæder os til de forbedringer og positive resultater, som vi kan være med til at skabe i vores leverandørkæde for bomuld,” siger Erik Andreæ og afslutter:
“Vi bruger dagligt verden som vores legeplads, og det er derfor en mærkesag for os, at gøre denne legeplads grønnere i fremtiden.”