COPENHAGEN FASHION WEEK AW21

“De for alvor chikke kjoler må vente til næste år”

Vi har talt med CEO i prisvindende House of Dagmar Karin Söderlind, der præsenterede en AR-video under modeugen og mere end nogensinde før har fokuseret på at skabe lige præcis dét stykke tøj, vi aldrig vil undvære.
06.02.2021 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: House of Dagmar

Da House of Dagmar i går løb med den nystiftede Zalando Sustainable Award, var det blandt andet for deres ambitiøse materialestrategi, hvor de har forpligtet sig til at udfase alle uholdbare fibre og tekstiler og samtidig reducere sit vandforbrug –noget de allerede har formindsket med 41 procent siden 2017.

Men de havde flere ting at fejre i det svenske modehus, der er grundlagt og drevet af de tre søstre Karin Söderlind, Kristina Tjäder og Sofia Wallenstam. For det var også denne sæson, at de markerede deres genkomst på Copenhagen Fashion Week-kalenderen med deres digitale AR-præsentation.

Vi fangede CEO Karin Söderlind til en kort snak om forventningerne til modeugen og kollektionen, der mere end nogen sinde før har været fokuseret på at skabe keepers til garderoben.

Hvordan har det her mærkelige år inspireret jeres fokus?
“Inspirationen denne gang består mere end nogensinde før i at skabe det ultimative stykke tøj. Dét stykke tøj, du vil beholde i mange, mange år, som er luksuriøst og med en nutidig detalje, der ikke vil blive forældet. Det skal være fornemmelsen af dit hjem og interiør overført til din garderobe inspireret af de former, farver og tekstiler, du omgiver dig med. Vi har ikke ændret så meget i kollektionerne, men generelt er man nok begyndt at klæde sig en smule mere afslappet. De for alvor chikke kjoler må vente til næste år.”

Hvordan vil du beskrive kollektionen?
“Smart, men afslappet. Der er en masse uld – vores favoritmateriale – økologisk bomuld og silke, inspireret af de farver, man finder i boliginteriør.”

Hvilke muligheder ser du i den digitale præsentation?
“Den præsentation, vi har lavet, er vores mest interessante til dato. Med avanceret, fremsynet webteknologi har vi skabt en Augmented Reality-præsentation, hvilket samtidig er meget mere bæredygtigt, end hvis vi havde skulle lave en fysisk præsentation. Vi ville gerne have været i København, men da vi ikke kunne være der fysisk, tog vi dertil ved hjælp af vores avatar. Det var noget nyt for os at lave en AR-præsentation, og det var virkelig sjovt – og det er så vigtigt for os at have det sjovt omkring modeugen. Den triste del af en digital modeuge som denne er, at vi ikke ser hinanden i branchen. Vi savner sådan de fysiske møder, selvom jeg også virkelig tror på, at der er kommet noget godt ud af situationen også. Vi har lært at acceptere omstændighederne på en ny måde. Der er intet bør i noget som helst, og alting kan blive gjort på nye måder.”

Hvad har været vigtigt for dig og brandet at kommunikere med jeres præsentation?
“Det var vigtigt, at produktionen var lavet med miljøperspektivet in mente og på den mest bæredygtig måde.”

Udover filmen, som er på modeugekalenderen, hvordan har I så sikret jer, at indkøbere, som lægger deres ordrer digitalt, får den rette oplevelse af kollektionen og materialerne?
“Filmen giver kun en lille smagsprøve på kollektionen. Den er så meget større end det, vi viser, og indkøberne bliver nødt til at kontakte os og eventuelt besøge vores showroom i København, hvis de vil se hele kollektionen og for alvor fornemme dens stærkeste dele – overtøjet og strikken.”