Med ønsket om at yderligere opfordre og opmuntre modeugens brands til at eksperimentere med alternative produktions- og designmetoder på rejsen mod en grønnere modeindustri, har Copenhagen Fashion Week og Zalando i fællesskab skabt bæredygtighedsprisen Zalando Sustainability Award. En pris, der er født ud af de to parters nye, strategiske partnerskab, og som fremadrettet bliver et fast indslag under modeugen. Og nu kan de så løfte sløret for denne første sæsons vinder; House of Dagmar.

Ifølge prisens internationale jury, imponerede det svenske brand især med sit høje ambitionsniveau. Det kommer blandt andet til udtryk i deres materialestrategi, hvor de – bevidste om, at netop materialer udgør 70 procent af deres samlede fodaftryk – har forpligtet sig til at udfase alle uholdbare fibre og tekstiler og erstatte med mere bæredygtige og genanvendte alternativer. Derudover fremhæves House of Dagmars arbejde med at reducere sit vandforbrug – noget, der siden 2017 er reduceret med 41 procent – såvel som arbejdet med at sikre bedre arbejdsvilkår på tværs af hele værdikæden.

“Vi er glade for at kunne annoncere House of Dagmar som vinder af den første bæredygtighedspris. Dette er det næste skridt på vores rejse mod at finde mere bæredygtige løsninger,” lyder det i en pressemeddelelse fra Kate Heiny​, Director Sustainability hos Zalando, der suppleres af Sofia Wallenstam, Brand Director hos House of Dagmar:

“Tak Zalando for at gøre bæredygtighed en topprioritet i vores branche og vælge os som jeres første vinder. Vi føler os nu inspireret og klar til at gøre endnu mere – i et år som det, vi nu har lagt bag os, er dette, hvad vi har brug for, for at fortsætte arbejdet. Vi er så glade for at modtage anerkendelse for vores indsats og få fokus på bæredygtighedsspørgsmål – det er det, vi har gjort i mere end 15 år nu. Som et team gør vi virkelig vores bedste, men vi har stadig en meget lang vej at gå for at nå vores egne mål.”

Som en del af prisen modtager House of Dagmar både en pengepræmie samt et partnerskab med Zalando i udviklingen af en eksklusiv capsule-kollektion med et bæredygtigt fokus. Sidst vil Zalando udvælge dele af brandets nye AW21-kollektion, vist under modeugen, til deres platform, hvor den vil blive sat til salg på tværs af 17 europæiske markeder.

House of Dagmar modtager prisen foran finske Marimekko, der også var nomineret til dette års pris og anerkendt for blandt andet sin holistiske tilgang til bæredygtig tøjproduktion.