Det er under en uge siden, at vi kunne fortælle om badetøjsmærket Copenhagen Cartel, der i første afsnit af den nye sæson af Løvens Hule gik derfra med en stor investering og en ny partner. Stifter Katrine Lee Larsen takkede nemlig ja til en investering på 700.000 kroner for 20 procent af virksomheden af Christian Arnstedt.

Men nu, hvor endnu et afsnit af det populære DR-program er løbet over skærmen, er interessen for modebranchen allerede slået tydeligere fast. I andet program blev endnu en investering lavet i et tøjmærke. Denne gang et sportsbrand ved navn Eyda og af de to investorer, Mia Wagner og Jesper Buch. Sammen købte sig ind i virksomheden med en ejerandel på 20 procent for et beløb på 600.000 kroner.

De to stiftere sammen med deres nye forretningspartnere. Foto: @eyda.

Her var det, ifølge de to investorer, især produktets kvalitet, den konkrete forretningsidé og stifterne Mette Lyngholm og Casper Jeppesens velforberedte præsentation, der vakte interessen for partnerskabet – et partnerskab, der fra brandets side handler mere om at få basale forretningskompetencer ind i virksomheden end om likviditet, som de to stiftere selv formulerede det i programmet og siden har uddybet til Finans:

“Vores deltagelse i Løvens Hule har ikke handlet så meget om at få et kapitalløft, men mere udvidelse af vores netværk og vores kompetencer. Med investeringen står vi stærkt til at skalere brandet udenfor Danmarks grænser. Hverken Mette eller jeg har bygget store virksomheder før, og derfor har vi behov for dygtige mennesker, som kan hjælpe os videre,” lyder det fra den økonomiuddannede Casper Jeppesen, der grundlagde mærket i 2018 med Mette Lyngholm, som både er uddannet på TEKO, er tidligere vinder af DM i bikinifitness og har arbejdet som personlig træner. Sammen driver de virksomheden fra Ikast med målet om netop at lave sportstøj, der passer til alle typer kvindekroppe med behov for maksimal ydeevne og fokus på pasform.

En forretningsidé, der har medført, at Eyda i dag har modtaget mere end 10.000 ordrer i løbet af sin toårige levetid, som stifterne fortalte i udsendelsen, men som tydeligvis også ræsonnerede hos samtlige investorer – investorer, der dog på intet tidspunkt spurgte ind til brandets bæredygtige profil på trods af den åbenlyse interesse i netop grønne ambitioner ved tidligere modeinvesteringer.