Kan vi skrive lockdown flere gange uden at gå helt i stå? Det spørgsmål er der nok mange, der stiller sig selv i disse dage, og vi bekymrer os for alle, der lige nu ville have hentet en stor del af deres årlige omsætning hjem. Men som med det meste andet så har også lockdown en modsætning, og som vi har mærket her på redaktionen gennem hele coronaåret, så er der en del, der går i gang, når alt andet andet lukker ned. Vi har derfor samlet fem positive historier fra det forgangne år, ikke for at negligere alt det dystre, men for også at vise de lyspunkter, der nu engang også har været. Læs artiklen ‘Opløftende trods alt: 5 positive udviklinger i 2020’ her.

Vender vi blikket fra detailhandlen ud mod andre dele af modebranchen, har vi i denne uge ikke kunnet undgå at bemærke Condé Nast, der netop har præsenteret en ny global strategi for deres redaktionelle ledelse. Den nye struktur vil gentænke måden, hvorpå redaktionerne “opretter, deler, oversætter, tilpasser og distribuerer indhold på tværs af platforme og formater,” som forlaget skriver i en nyhedsopdatering. Anna Wintour vil stå i spidsen for forandringen i kraft af sine to nye, imponerende titler, Global Editorial Director af Vogue og Chief Content Officer for Condé Nast, worldwide. Edward Enninful har med omstruktureringen ligeledes fået en forfremmelse og vil blive European Editorial Director for Vogue i Europa herunder Storbritannien, Frankrig, Italien, Tyskland og Spanien.

Og mens vi er ved Vogue, så lad os dvæle et øjeblik ved forsiden af amerikansk Vogue, der i deres januarudgave har modellen Paloma Elsesser på forsiden. Elsesser, der gik Gannis show i januar, er en af få modeller på Vogues cover, der ikke har været i smalle standard modelmål, og måske et hint om at den amerikanske udgave af magasinet – ligesom den engelske – endelig er klar til at udvide sine konforme kropsidealer.

Til dem, der hopper på juleferie i dag – der ønskes i en rigtig god og tryg en af slagsen. Og til resten: Vi er her også i næste uge! (Carla Christine Bruus Aagaard-Strube)

7 Days Active sætter kulør på ikonisk stormagasin i London

Da vi sidst talte med Malkit Singh, manden bag 7 Days Active, kunne han berette om internationale ambitioner – altså lige indtil Covid-19 satte verden på midlertidig pause. Men selvom pandemien endnu ikke har sluppet sit greb, har brandet alligevel taget det første skridt mod udlandet med en pop-up shop i Selfridges i London. Tro mod det fashionable sportsmærkes ånd kan den britiske hovedstad nu få et lille indblik i Singhs univers af bløde og farverige sweatsuits, alt imens de tager sig et spil basketball ved de store lyserøde basketkurve, der pryder udstillingen. Det er desuden ikke første gang, at det ikoniske stormagasin byder danske brands indenfor – tilbage i september tog Selfridges de tre bæredygtige danske brands Tomorrow Denim, Organic Basics og Designers Remix til sig som del af ‘Project Earth’ og i sidste uge kunne vi skrive, at Rotate og Remain Birger Christensen netop har åbnet et fast retail-space i stormagasinet.

7 Days Active pop-up shop i Selfridges, London, løber frem til 17. januar 2021.

7 Days Active, Selfridges, London.

Giv tilbage! 

Selvom december er mere grå end nogensinde før, så er der alligevel næstekærlighed og julevarme at spotte. Hver uge gennem hele denne måned vil mbyM give tilbage til forskellige velgørende formål. I første uge sendte mbyM gamle kollektioner og samples til kvinder i Sierra Leone i samarbejde med Pink Power Organization, og i anden uge afholdt de et velgørenhedsudsalg, hvorefter de donerede alle pengene til Røde Kors Julehjælp. Projektet hedder ‘mbyM Gives Back’, og i denne uge har de i samarbejde med Message doneret 50.000 kroner til den nystartede velgørenhedsorganisation Pamoja.

“Vi håber, at vi med dette kan skabe glæde og begejstring i disse ellers hårde tider samt inspirere andre til at indtænke velgørenhed i deres CSR-strategier,” skriver Frederikke Thiberg, Global PR Manager hos mbyM.

 Læs mere om ‘mbyM Gives Back’ på brandets hjemmeside.

mbyM Gives Back.

Mundbind med flere gode egenskaber

Også Rabens Saloner hjælper i denne måned de, der har mest brug for det. Brandet har netop lanceret mundbind i tie-dye for at indsamle penge til børnerettighedsorganisationen PlanBørnefonden og projektet ‘Covid-19: Girls Taking Matters into Their Own Hand’. Projektet finder sted i Burkina Faso i Vestafrika, som, i forbindelse med coronapandemien, særligt lider under manglende information, adgang til rent vand og mangel på ansigtsmasker. Den lokale regerings krav om mundbind betyder, at mange unge piger ikke kan komme i skole – men med dette projekt modtager unge piger, tilknyttet PlanBørnefonden, undervisning i at producere ansigtsmasker, hvorefter de doneres til trængende familier.

“Det at sikre udsatte piger og unge kvinder en lysere og sikrere fremtid står mit hjerte meget nært, og jeg kan ikke understrege projektets betydning nok. Der er noget meget fint ved, at donationen fra vores masker er med til at gøre det muligt for pigerne at skabe deres egne masker,” skriver Birgitte Raben, kreativ direktør og ejer af Rabens Saloner, i en pressemeddelelse.

Mundbindene kan købes på brandets hjemmeside til 150 kroner – der doneres ti procent af salgsprisen for hver solgte maske.

Rabens Saloner: Tie Dye Community ansigtsmaske.